Commando balk

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Commando balk

Post by *Sam_Zen »

Ik heb een stukje toegevoegd op m'n tips-pagina over de balk onderaan voor een commando-regel.
http://www.xs4all.nl/~samzen/tcomm/TCtips.html#cmnd
Graag commentaar van gebruikers van XP en Vista, of dit verhaal in die omgeving nog klopt, want
daarvan weet ik niet genoeg.
0.618033988
Henrie
Member
Member
Posts: 194
Joined: 2006-09-03, 23:12 UTC
Location: Volkel, the Netherlands

Post by *Henrie »

Hoi Sam_Zen,

Ik heb je stukje gelezen en onder XP klopt het verhaal.

Groeten,
Henrie
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Re: Commando balk

Post by *Rein de Jong »

Sam_Zen wrote:Ik heb een stukje toegevoegd op m'n tips-pagina over de balk onderaan voor een commando-regel.
Je verhaal is bijna juist! Het ding heet in de vertaling niet Commandobalk, maar Opdrachtrregel. En verder

Alleen..............

Onvolledig.

Er staat
Interne DOS-commando's zoals 'dir' worden wel correct uitgevoerd, maar zijn vrij zinloos, omdat het dos-venster
na einde van de taak meteen weer sluit. Te kort om er iets van te zien.
In dat geval moet gekozen worden voor menu : Opdracht/Dos starten
Ook dat is juist. Maar je kunt, ipv een Enter, ook Shift+Enter geven. Dan blijft het venster ook open.

Daarnaast zijn er diverse sneltoetsen om het leven op de commando regel te veraangenamen. Zoals bv.

Alt-Enter - Overnemen van bestand onder de cursor naar de opdrachtregel
Alt-Shift-Enter - Overnemen van bestand onder de cursor inclusief padnaam naar de opdrachtregel.

Uit de NL help van 6.55:

Code: Select all

Opdrachtregel: toetsen

Wanneer Total Commander actief is, wordt bijna alle invoer van het toetsenbord naar de opdrachtregel gestuurd.

Hierbij de toewijzing van sommige toetsen:

ENTER	Wanneer de opdrachtregel minimaal één teken bevat, wordt deze uitgevoerd (zo niet, wordt het programma onder de cursor in het bronvenster gestart). Wanneer de opdracht cd, md of rd is, wordt deze intern uitgevoerd. Wanneer het een interne DOS opdracht betreft, zal DOS worden gestart met deze opdracht. Zo niet, wordt er een programma met de opgegeven naam gestart. 
SHIFT-ENTER	Gelijkwaardig aan ENTER, maar voorafgegaan met command /c. Nadat het aangeroepen DOS programma is beëindigd wordt het venster niet automatisch afgesloten. Dit werkt alleen als het bestand noclose.pif in de Windows directory staat.

CTRL-ENTER	De bestandsnaam onder de cursor in de bron directory wordt aan het einde van de opdrachtregel toegevoegd.
CTRL-SHIFT-ENTER	De bestandsnaam onder de cursor in de bron directory inclusief de padnaam wordt aan het einde van de opdrachtregel toegevoegd.
CTRL-PIJLOMLAAG
of ALT+F8	Een lijst met de meest recente opdrachten (opdracht historie) wordt geopend. Houd de CTRL toets vast en gebruik de pijl omhoog en pijl omlaag toetsen om een opdracht te kiezen. Door op pijl links of pijl rechts te drukken, kan de opdrachtregel worden bewerkt. Dit sluit automatisch de opdracht historie.

TAB	Plaatst de cursor terug naar de bron directory.
PIJL Toetsen	Pijl links en Pijl rechts bewegen de cursor door de opdrachtregel, zelfs wanneer de cursor van tevoren in de bron directory was. Wanneer kort was gekozen, bewegen deze toetsen de cursor door de bron directory. Druk dan op SHIFT om de cursor binnen de opdrachtregel te bewegen.
Pijl omhoog en Pijl omlaag bewegen de cursorbalk binnen het bron venster, zelfs wanneer de cursor in de opdrachtregel was.

ESC	Verwijdert de opdrachtregel, zet cursor terug in het bestandsvenster.
CTRL+Y	Verwijdert de opdrachtregel, cursor blijft in de opdrachtregel.
CTRL+C (32 bit)	Kopieert geselecteerde tekst naar klembord

CTRL+X (32 bit)	Knipt geselecteerde tekst naar klembord
CTRL+V (32 bit)	Plakt tekst van klembord naar opdrachtregel.

CTRL+E	Kopieert vorige opdracht naar de opdrachtregel
CTRL+K	Verwijdert tot het einde van de regel
CTRL+W	Verwijdert het woord links van de cursor
CTRL+T	Verwijdert het woord rechts van de cursor
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

2 Henrie
Bedankt.

2 Rein
'Commandobalk' was een eigen verzinsel, ik zal dat vervangen. De referentie moet kloppen.

Ik had zeker geen enkele illusie dat mijn verhaal compleet zou zijn. Het is slechts een eerste aanzet, en, omdat de pagina bedoeld is voor beginners, voor mijn doen al vrij diepgaand.
Maar ik wilde dit weten qua basic stuff, alvorens verder te gaan, omdat het hier ook om DOS gaat. En dat wil nog wel eens door de verschillende besturingsversies verschillend worden behandeld.

Ik had nu sowieso de truc van Shift+Enter moeten toevoegen ivm de snelle sluiting van het DOS-venster, maar jouw excellente informatie leidt ertoe, dat ik dit hele item zal herzien qua inhoud.
De opdracht historie is inderdaad ook een belangrijk element.

Bovendien wilde ik eigenlijk het DOS-venster als een evt. apart item op de pagina invoeren. Het sloop er nu in, omdat ik wilde aantonen dat TC zo handig is om daar het actieve pad in te vullen ipv dat je vanuit de C-root begint.
0.618033988
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Sam_Zen wrote:........omdat het hier ook om DOS gaat.
.......
Bovendien wilde ik eigenlijk het DOS-venster als een evt. apart item op ....
Fijn Sam dat je het zo gaat vertellen. Overigens is de term "DOS venster" niet op zijn plaats naar mij idee. Beter lijkt mij de term Command-venster. Dat geld voor alle OS-en. In W2K, XP, Vista krijg je immers een CMD-prompt.

Ik zie wel wanneer het 'af' is ;-)
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Overigens is de term "DOS venster" niet op zijn plaats naar mij idee
Ook daarin heb je gelijk. Het is niet helemaal DOS natuurlijk. Deze associatie is blijven hangen uit het NC-tijdperk, vrees ik.
Zo heb ik nog steeds het gevoel, als ik een batch-file uitvoer, dat ik een commando 'op DOS-level' geef.

Het is niet de bedoeling geweest om een soort manual op die pagina te zetten, daar is de help-file voor. Het is gericht op het geven van wat handige tips en de 'filosofie' achter TC wat uit te lichten, meer niet.
Ik moet bekennen dat ik zojuist pas de NL help heb geinstalleerd :oops: , daar was ik nog niet toe gekomen. Want ik wil in het vervolg dat de terminologie van m'n pagina eensluidend is met die op de help-file.
Bovendien staat die pagina, en de engelse variant, al een tijdje op de wiki vermeld, dus veel bezoekers, en dat geeft ook meer verantwoordelijkheid voor de correctheid van de inhoud vind ik.
0.618033988
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Hallo Sam,

Maar zo wordt de zaak beter. We zijn ervoor om samen te werken .... ;-)
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
WvanderNat
Junior Member
Junior Member
Posts: 7
Joined: 2007-01-15, 15:32 UTC

Post by *WvanderNat »

Sam,

Wellicht is het handig om de plugin TConsole.wfx te noemen. Hiermee kun je, via "Netwerkomgeving", een DOS-venster in het panel openen en op de opdrachtregel je commando's intikken. Ziet er prima uit, het venster sluit uiteraard niet na een opdracht en het is bladerbaar, dus je kunt ook voorgaande opdrachten (grotendeels) nog terugzien. Ik gebruik het naar alle tevredenheid.

Groet, Willem.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

2 Willem
Prima tip voor deze topic. Of ik het op mijn pagina zal vermelden is de vraag, want ik wil daar alleen wat basis-TC dingen aansnijden, anders kan ik bij elk item wel over relevante plugins beginnen. Ik beschrijf het bestaan van plugins, maar verder wil ik daarin niet gaan. Ik beschouw plugins als iets voor de al wat gevorderde TC-gebruiker, en daar is oa op dit forum al genoeg over te vinden.
0.618033988
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Je kunt ook bestandsnamen uit een bestandslijst naar de opdrachtregel slepen. Ze worden automatisch verkort. Als je Ctrl erbij vasthoudt, krijg je de complete padnaam erbij.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
Post Reply