Kleine problemen onder Vista

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
khoubolt
Junior Member
Junior Member
Posts: 3
Joined: 2007-02-19, 19:10 UTC

Kleine problemen onder Vista

Post by *khoubolt »

Zowel bij Total comander 6.56 als bij de beta_3 krijg ik in windows Vista voor de bestanden niet het icoon te zien die hoort bij de programma koppeling.
Voorbeeld, mijn grafische vieuwer is Irfanview en ik heb zowel in vista als in de configuratie van Irfanview opgegeven dat aan bv JPG's en JPEG's irfanview gekoppeld moet woeden.
In de windows verkenner zie ik wel de typische rode platgereden kat als icoontje voor al deze bestanden maar ik Totalcommander zie ik een leeg documentje.
Dit betekent dat Totalcommander het niet weet.
Hoe komt dit?
Ligt dit aan de manier waarop vista de programma's aan bestanden koppelt?
Zoja, dan zal dit wel een patch moeten worden in de definitieve versie van Totalcomander voor Vista.
Wie kan dit beamen. :roll:
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Re: Kleine problemen onder Vista

Post by *CopyCats »

khoubolt wrote:Dit betekent dat Totalcommander het niet weet. Hoe komt dit?
Naar ik veronderstel omdat je die functie niet geactiveerd hebt.

Ga naar Configuratie | Opties | Miniaturen en zet hier "Symbolen links van de bestandsnaam tonen" op een van de bovenste keuzes.

Laat het svp weten als dat niet werkt!
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Re: Kleine problemen onder Vista

Post by *CopyCats »

KHoubolt had vanmorgen problemen met het posten van een reactie en stuurde die daarom via e-mail. Ik haal hem hier aan:
khoubolt wrote:Die optie heb ik natuurlijk wel eerst aangezet
Je ziet daarom ook een leeg wit icoontje voor de bestandsnaam.
Andere icoontjes zoals de diskette van totalcommander en allerlei ander zie je wel.
Alleen niet van de bestandsextensies die je zelf koppelt.
Volgens mij ligt dit toch aan de manier waarop vista met de bestandsextensies omgaat.
Ik ben overigens al een gebruiker vanaf de eerste versie van, toen nog wincommander.
Ik vindt totalcommander ook onmisbaar, vandaar de teleurstelling dat het in vista niet geheel werkt.
Bij gebrek aan Vista kan ik niet proberen het te reproduceren, maar omdat ik in de engelse forumsecties over de v7beta nog geen soortgelijke klachten heb gezien, vermoed ik toch dat Vista het probleem niet is.

Dan kan ik zo uit het blote hoofd nog maar twee andere oorzaken bedenken:

1) Er wordt een eigen iconen-bibliotheek gebruikt. Dit is het geval als er in wincmd.ini onder [Configuration] een regel staat die begint met "IconLib=".

of

2) Wellicht zijn er meerdere gebruikersprofielen op de betreffende PC, en wordt Total Commander met een andere gebruikt, dan die waarvoor de genoemde bestandstypeassociaties geldig zijn?
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

2 CopyCats
1) Ik ken het niet, maar is "IconLib" niet meer iets van de ikonen in een werkbalk ?
2) Van de twee lijkt dit me waarschijnlijker. Ik gebruik Vista ook niet (W2k), maar ik heb wel begrepen, dat de verschillende permissies nog ingewikkelder zijn gemaakt, als in XP al het geval was geworden.

Volgens mij zou het niet moeten uitmaken wat het OS als ikoon wel of niet in petto heeft, want dit is met TC normaal gesproken te overrulen via Bestand/Verbinden om een extensie-associatie met een toepassing te maken, plus het bijbehorende ikoon.
Ik heb mijn grafische extensies ook verbonden met Irfan View, en in dat geval heb je zelfs de keuze uit meerdere pictogrammen :
Image: http://www.xs4all.nl/~samzen/download/pic/IV_pictos.png
0.618033988
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Sam_Zen wrote:2 CopyCats
1) Ik ken het niet, maar is "IconLib" niet meer iets van de ikonen in een werkbalk ?
Nee, al kun je daar ook pictogrammen uit een .icl (icon library) bestand in gebruiken.

Met de "iconlib=" instelling gebruikt Total Commander in de bestandslijsten voor een aantal soorten bestanden en mappen niet meer de pictogrammen die voor Verkenner gebruikt worden, maar eigen pictogrammen uit de gespecificeerde library.

Zie ook:
http://www.ghisler.ch/wiki/index.php/Filelist_icons

Onderaan wordt daar verwezen naar een downloadbaar voorbeeld van Ghisler's eigen site, maar hier vind je twee leuke in The_Bat en Office 2003 stijl.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

CopyCats wrote:al kun je daar ook pictogrammen uit een .icl (icon library) bestand in gebruiken.
Ik ben inderdaad in de war met de .icl bestanden, die ik gebruik voor sommige pictogrammen op een werkbalk.
Dank voor de tips, ik snap het nu. Dan zou 1) inderdaad ook een optie kunnen zijn.
Om de root van TC 'puur' te houden, heb ik trouwens de gewoonte om add-ons, net als plugins, een eigen subdir te geven. Dus extra .icl of .ico bestanden in "icons", en bv ook eigen werkbalken in "bars". Maar dat terzijde.
0.618033988
khoubolt
Junior Member
Junior Member
Posts: 3
Joined: 2007-02-19, 19:10 UTC

Kleine problemen onder vista

Post by *khoubolt »

Het is jammer dat niemand die reageert, vista als os heeft draaien.
Ik heb al de reakties gelezen en ik kan zeggen dat in mijn wincmd.ini niets mis is.
Onder XP had ik ook geen enkel probleem.
Ik vermoedt dat een aantal niet helemaal vista-ready programma's hun bijbehorende extensies niet correct aan windows vista doorgeven zodat wincommander ze ook niet kan uitlezen.
Vreemd is dan echter wel dat windows verkenner wel de bijbehorende iconen van de file-extensies weergeeft.
Voor de goede orde: totalcommander geeft bij mij van een aantal andere programma's de bijbehorende file-extensies wel goed weer.
Alleen van een bepaalde groep, waaronder irfanview het lege witte standaard file-icon.
Dit voor alle gekoppelde extensies ( jpg, bmp, gif etc.)
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Probeer dit eens: Sluit Total Commander. Rechts-klik in je bureaublad op de snelkoppeling van Irfanview en kies "Run as Administrator" (of woorden van die strekking). Ga in Irfanview naar Options | Set File Associations, kies de gewenste bestandstypen en klik op OK. Ik vermoed dat het dan weer werkt. Sluit en herstart Irfanview hierna zonodig nog eenmaal.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
khoubolt
Junior Member
Junior Member
Posts: 3
Joined: 2007-02-19, 19:10 UTC

Kleine problemen onder vista

Post by *khoubolt »

Dit was de oplossing !

Na irfanview als administrator gestart te hebben en de file associations nogmaals ingesteld te hebben laat totalcommander de juiste icoontjes voor de bestandslijst weer keurig zien.

Vraag blijft nu nog waarom windows verkenner ze voorheen wel liet zien.
Maar eigenlijk vind ik dit niet meer zo interessant.

Iedereen bedankt voor het meedenken ! :lol:
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kleine problemen onder Vista

Post by *Sjef van Egmond »

Ga naar Configuratie | Opties | Miniaturen en zet hier "Symbolen links van de bestandsnaam tonen" op een van de bovenste keuzes.
Laat het svp weten als dat niet werkt!


Wat heb ik fout gedaan? Ik werk met versie 7-RC5 en bij mij staat er
Configuratie\Opties\Voorbeeldweergave
Ben ik de enige?
Licentie#8923
User avatar
Folkert
Junior Member
Junior Member
Posts: 30
Joined: 2006-04-01, 15:57 UTC
Location: Wezep Nederland

Re: Kleine problemen onder Vista

Post by *Folkert »

Sjef van Egmond wrote:Ga naar Configuratie | Opties | Miniaturen en zet hier "Symbolen links van de bestandsnaam tonen" op een van de bovenste keuzes.
Laat het svp weten als dat niet werkt!


Wat heb ik fout gedaan? Ik werk met versie 7-RC5 en bij mij staat er
Configuratie\Opties\Voorbeeldweergave
Ben ik de enige?
In de nieuwe vertaling is gekozen voor voorbeeldweergave i.p.v. minaturen.
Met vriendelijke groet,


Folkert

++Moderator NL-forum++
Post Reply