vreemd zwart wit diskje (icon) ineens in beeld

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
madstudios
Junior Member
Junior Member
Posts: 5
Joined: 2010-01-13, 22:55 UTC

vreemd zwart wit diskje (icon) ineens in beeld

Post by *madstudios »

Ik was vandaag bestanden aan het overzetten naar het internet via commander ftp (total commander 7.5a) en toen ik kreeg ik ineens een vreemd zwart wit klein diskje in beeld (heb ik nooit eerder gezien, ik werk namelijk vaak met total commander). Hoort dit bij total commander of moet ik me zorgen maken dat iemand in mijn computer aan het inbreken is en dingen aan het opnemen is?
Het is misschien een vreemde vraag, maar ik maak me toch zorgen.
Alvast ontzettend bedankt voor het lezen en het hopelijk behandelen hiervan.

M.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ik dacht niet dat een zwart wit klein diskje bij TC hoort. Voor een oordeel is meer info nodig.
- Gebruik je een firewall ?
- Was er een antivirusscanner actief ?
- Stonden er nog andere programma's aan ?
- Na welk actiemoment verscheen dat diskje ?
- Wanneer verdween dat diskje weer ?
0.618033988
madstudios
Junior Member
Junior Member
Posts: 5
Joined: 2010-01-13, 22:55 UTC

Post by *madstudios »

Hoi Sam Zen

Bedankt voor het snelle reageren:

Ja ik gebruik firewall. Als virus scanner heb ik eset smart security
Ik had internet, email programma (encredimail) , frontpage en total commander aan (2x commander had ik aan, omdat ik verschillende bestanden moest overbrengen). Mijn computer werkt onder windows vista. Ik was net op dat moment met een email bezig aan het schrijven toen dat diskje in beeld kwam (op dat moment was total commander 2 maal ook bezig de bestanden aan het overzetten; bestanden waren best groot). Het diskje kwam een seconde in beeld en was daarna weer weg.
Even later kwam hij weer in beeld toen ik de boel in de gaten hield bij total commander.
Kan het zijn omdat ik te veel aan te doen was misschien? Dat hij het misschien niet helemaal bij kon benen?
Ik kreeg het diskje alleen in beeld tijdens dat total commander bezig was.

Een dag of wat geleden bemerkte ik wel op dat mijn windows defender vreemd deed. Toen zei hij dat ik mijn virus program moest nakijken. Dat ik hem automatisch updaten moest. Want een beveiligings centrum van een indeling zou niet meer ondersteund worden. Maar juist naar mijn anti virus programma gekeken hebbende kon ik hier niets van vinden.

Ik maak me toch zorgen hoor... Hoe meer ik er over nadenk, hoe vreemder ik het gaat vinden.
Ik heb geen vreemde emails binnen gekregen waar ik op dubbel moest klikken. Ook geen oneffeheden kunnen ontdekken. Zowel door mijn virus scanner als de door windows defender scan.

Kan men zomaar in mijn computer lezen wat ik aan het doen ben en wat ik op mijn computer heb staan? Wij hebben geen draadloos internet.
Wel via de kabel.

Alvast weer bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groetjes,

M.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Is het trouwens een statisch diskje of roteert het ?
In 't 2e geval zou het nog een indicator voor een wachtrij van de FTP kunnen betekenen. Maar het lijkt me sterk.
Als ik kijk naar het safety aspect zijn er wel wat mogelijkheden :

Het kan zijn dat iets jouw FTP verbinding heeft gehacked, en dus geactiveerd wordt op het moment dat je aan 't uploaden bent met TC.
Als dat aan de hand is, zou je gebruik kunnen maken van S(ecure)FTP, dat is een plugin van de maker van TC.
Maar die plugin ken ik verder niet, dat zouden anderen hier moeten verklaren.
Zoals ik ook windoze defender niet ken. Is dat je firewall ?
Ik heb nog nooit van een firewall gehoord met de service van een waarschuwing om een ander programma te updaten.

Vreemd verhaal. Ook om dit :
een beveiligings centrum van een indeling zou niet meer ondersteund worden
Dat is typisch een vage bedreiging, die ook veel voorkomt in gevaarlijke mails, die zogenaamd van je provider komen.
Ik heb geen vreemde emails binnen gekregen waar ik op dubbel moest klikken
Dit is nogal onzin eerlijk gezegd. Je moet helemaal niets, zeker niet bij vreemde emails.
Als je je zorgen maakt om je beveiliging, zul je zelf ook wat assertiever moeten zijn.
0.618033988
Henrie
Member
Member
Posts: 194
Joined: 2006-09-03, 23:12 UTC
Location: Volkel, the Netherlands

Post by *Henrie »

Klinkt alsof er Windows Vista (of misschien Windows 7?) gebruikt wordt.
Windows Defender is de ingebouwde firewall en het beveiligingscentrum is de in Windows ingebouwde veiligheidsmonitor (controleert of de firewall en virusscanner en dergelijke goed werken.
Een dag of wat geleden bemerkte ik wel op dat mijn windows defender vreemd deed. Toen zei hij dat ik mijn virus program moest nakijken. Dat ik hem automatisch updaten moest. Want een beveiligings centrum van een indeling zou niet meer ondersteund worden. Maar juist naar mijn anti virus programma gekeken hebbende kon ik hier niets van vinden.
Het beveiligingscentrum geeft bijvoorbeeld een melding wanneer de virusdefinities van een virusscanner langer dan een week geleden zijn geupdate. De hierboven gequote tekst lijkt op wat ik regelmatig krijg op m'n laptop die ik niet zo heel vaak gebruik en dus de virusdefinities van de virusscanner ook niet regelmatig update.

Ben wel benieuwd hoe dat diskje er nu precies uitziet (zou je een screenshot met het diskje op internet kunnen plaatsen?) en - indien bekend - welk programma het diskje toont. Dan zou het oplossen van dit mysterie een stuk beter gaan denk ik.

Groeten,
Henrie
madstudios
Junior Member
Junior Member
Posts: 5
Joined: 2010-01-13, 22:55 UTC

Post by *madstudios »

Het icoontje lijkt dat van total commander. Dezelfde groote zoals dat van de banner boven. Hij staat dan stil (een seconde) in beeld. De buitenkant is zwart en de binnenkant wit.
Het icoontje kwam meestal in beeld bij commander, plus een maal in het veld van mijn encredible mail program.
Gisteren is hij niet in beeld gekomen. Toen had ik total commander niet nodig gehad.

Ik gebruik windows vista met internet explorer 8.
Als mijn FTP program gehacked zou zijn dan zou ik dat heel eng vinden. Want dan betekend het dat ze al mijn paswoorden weten van de websites die ik voor anderen bij moet houden.... Laten we het hopen dat dit dus het niet is. Toch zal ik er rekening mee moeten houden.

Alweer bedankt voor jullie reactie en voor het lezen.

Groetjes,

M.
madstudios
Junior Member
Junior Member
Posts: 5
Joined: 2010-01-13, 22:55 UTC

Post by *madstudios »

sorry double post
Henrie
Member
Member
Posts: 194
Joined: 2006-09-03, 23:12 UTC
Location: Volkel, the Netherlands

Post by *Henrie »

I heb zojuist de cursors en icoontjes bekeken die TC gebruikt, maar ik kan geen kleine zwart/witte diskette, wel in kleur.
Hangt het diskettetje aan je cursor, of verschijnt het gewoon ergens in beeld?
madstudios
Junior Member
Junior Member
Posts: 5
Joined: 2010-01-13, 22:55 UTC

Post by *madstudios »

Hij verschijnt in beeld en is dan ook snel weer verdwenen.
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Ik zie geen reden om aan te nemen dat je gehackt en met spyware besmet bent. Een kenmerk daarvan is immers dat het zijn werk zoveel mogelijk onzichtbaar doet, en dus géén rare icoontjes laat verschijnen.

Misschien zit dat icoontje in een driver van een USB-stick of externe harddrive om te tonen dat er naar dat medium geschreven wordt? Of in je e-mail programma om aan te geven dat je text even automatisch bewaard wordt? Of in je antivirusprogramma, een backup- of diskencryptieprogramma of iets dergelijks, om te laten zien dat het een bepaalde actie uitvoert?

De melding van Beveiligingscentrum komt doordat je (blijkbaar) een oud antivirusprogramma gebruikt, dat zijn status aan het beveiligingscentrum doorgeeft op een wijze die door dat beveiligingscentrum niet meer herkend wordt.

Overigens voert Total Commander bij het opstarten een self-check uit om zijn eigen bestandsintegriteit te controleren, waardoor het programma zelf nauwelijks te besmetten is. Verder kun je je FTP wachtwoorden versleuteld laten bewaren. Tenslotte kun je, als de servers dat ondersteunen, ook SFTP gebruiken om bestanden met ze uit te wisselen, waarbij je wachtwoord e.d. in versleutelde vorm verzonden worden. Daarvoor gebruik je de sftp-plugin die hier besproken wordt:
http://www.ghisler.ch/board/viewtopic.php?t=19994
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
Post Reply