Nieuwe NL interface en NL-helpbestand

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

User avatar
Alexei
Junior Member
Junior Member
Posts: 30
Joined: 2007-01-18, 22:38 UTC
Location: Emmeloord (NL)

Nieuwe NL interface en NL-helpbestand

Post by *Alexei »

jcamps schreef:

Het vertaalteam en ikzelf heb van niemand(!) complimenten ontvangen, eerder suggesties voor verbeteringen.

Dan van mij complimenten voor alle die gewerkt hebben aan alles wat met de Nederlandse vertalingen te doen hebben. Het is een prima vertaling die weinig te wensen overlaat. Zoveel als mogelijk de Windows vertaling volgen is wenselijk om geen verwarring op te roepen bij velen. Een gebruiker die zich stoort aan wat kleine verschillen is misschien wel wat te kritisch, er zit een geweldige hoop werk in, bij een volgende keer bijwerken kan gevolgd worden wat meest gangbaar is, het Nederlands raakt steeds meer doorspekt met woorden die de tijdgeest mee brengt (helaas). Het help bestand is niet helemaal meer bij, niet echt erg, er is een voortreffelijke handleiding van Frank van Goolen gratis te downloaden, is wel geen help bestand maar wel een goede uitleg voor mensen die meer willen dan de gemiddelde gebruiker. Al met al heb ik bewondering voor alle vrijwilligers die veel tijd gestoken hebben in het vertalen. Vernieuwingen en veranderingen kunnen toch met v8 in de toekomst?
Best regards, Alexei
Personal license #147689 Using Windows 10
TC 10.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4577
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

jcamps wrote:White (en andere enthousiaste gebruikers),
Ga vooral door met het leveren van feedback, dat heb ik juist nodig!
Oke.
jcamps wrote:Je geeft aan mijn verhaal een draai die ik niet herken. Dat komt wellicht doordat ik niet helder genoeg was in mijn beantwoording.
Ik zal nogmaals antwoorden, maar dan wat duidelijker.
Bedankt voor de uitleg. Fijn dat de indruk die ik gekregen had, niet klopte.
jcamps wrote:* Ik ben terughoudend in het wijzigen van de interface, omdat ik denk dat het verwarrend werkt dat er bij een nieuwe update ineens een nieuwe tekst staat
Dat kan voor mensen even wennen zijn. Aan de andere kant wordt men misschien blij omdat men voelt dat het steeds beter wordt en er blijvend aan gewerkt wordt.

Ik denk dat het vooral verwarrend zou zijn als _eenzelfde_ menu-optie of ander interface-element steeds een andere benaming zou krijgen. Daarom is het zeker van belang iedere wijziging goed te overwegen en te beargumenteren.

Het is wellicht een ook goed idee iedere nieuwe update ook in dit Nederlandse forum aan te kondigen en daarbij ook te vermelden wat er aan de Nederlandse interface veranderd is.
jcamps wrote:* Inhoudelijk vind ik je suggestie prima, maar zoek meer draagvlak in de vorm van andere mensen die zich hieraan storen.
Ik zoek ook meer draagvlak. Maar dan in de vorm van andere mensen die inhoudelijk hun mening geven. Daarom wilde ik zo graag jouw inhoudelijke mening weten.
jcamps wrote:Samengevat:
* Wie is het met White eens?
Bedoel je alleen mijn suggestie om "Thumbnail View" te vertalen in "Miniatuurweergaven" in plaats van "Voorbeeldweergave"?
Of bedoel je ook mijn suggestie om dan "Quick View" te vertalen in "Voorbeeldweergave" in plaats van "Voorbeeldvenster"?
jcamps wrote:* Wanneer moet het dan verwerkt worden?
Ik zie geen reden om te wachten tot een bepaalde versie. Maar ik zie ook geen reden waarom het zo spoedig mogelijk doorgevoerd zou moeten worden.

jcamps wrote:* Wie wil de helpfile bijwerken?
Tja de helpfile. Ik lees in totalcommanderhelpproject.pdf:
Vooral de vertaling van het woord thumbnails leidde tot de nodige discussie. Uiteindelijk is het miniatuur of het onvertaalde thumbnail geworden. We vonden dat beide termen door elkaar gebruikt kunnen worden.
Dus niet "voorbeeldweergave". In de Nederlandse help staat daarom "Voorbeeldweergave" uitgelegd als:
Miniatuur weergave

Miniatuur weergave toont een verkleinde weergave (thumbnails) van afbeeldingen van verscheidene bestandstypes. De grootte van die plaatjes kan geconfigureerd worden via Configuratie - Thumbnails en ook via verscheidende andere opties.
Behalve het miniatuur en de bestandsnaam kunnen ook aangepaste velden zoals bestandsgrootte, of (via een plug-in) digitale camera informatie zoals belichtingstijd (uit EXIF data) weergegeven worden.

Pictogramweergave werkt alleen in de normale bestandsweergave. Niet met archieven of ftp-verbindingen. Sommige bestandssysteem plug-ins zouden het nu al kunnen ondersteunen.
Je kan echter niet zoeken in de help op "Voorbeeldweergave". Dat levert niets op.

En "Voorbeeldvenster" heet in de help gewoon nog "Snel bekijken".
Menu Weergave

Kort
Lang
Commentaar
Aangepaste kolommen
Boom
Gescheiden boom
Voorbeeldweergave
Snelbekijken
...
Snel bekijken

Deze opdracht opent een klein Listervenster (Voorbeeldvenster) in Total Commander in plaats van één van de bestandsvensters. De sneltoets is Ctrl+Q. Het venster kan weer worden verwijderd door een andere schijf te kiezen, of nog een keer op Ctrl+Q te drukken.

Snel bekijken is tamelijk beperkt in deze versie van Total Commander. In feite is het dezelfde code als de aparte Lister, maar dan in een klein venster; alle sneltoetsen van Lister kunnen in Snel bekijken dan ook gebruikt worden.

Wanneer je het Snel bekijken venster groter maakt en dan "Positie bewaren kiest, zal Total Commander deze nieuwe breedte blijven gebruiken voor het Snel bekijken venster, onafhankelijk van de normale positie van de scheidingslijn van de vensters.
Hoezo verwarrend???

totalcommanderhelpproject.pdf wrote:Een aantal leden van het vertaalteam is bereid om door te gaan en toekomstige wijzigingen op de interface en helpbestand aan te brengen.
Op http://www.ghisler.com/languages.htm staat echter de Nederlandse help voor v7.0 (en niet "7.04a" zoals vermeld op http://www.ghisler.com/languages.htm). Waarom is de Help niet bijgehouden?
THE SHARE-MAN
Junior Member
Junior Member
Posts: 17
Joined: 2006-05-25, 12:30 UTC
Location: Amsterdam

Post by *THE SHARE-MAN »

Voor mij is het helemaal duidelijk. Ik gebruik TC nu al een kleiene 10 jaar voorheen was het wincomander.
Ik ben nog steeds erg tevreden over dit proggie wat ik het meest gebruik op mijn laps en servers.
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Worden suggesties/correcties voor de vertaling van 9.0 opgepikt als ze hier geplaatst worden?

Ik kwam zojuist dit foutje tegen:

Rechts-klik op verticale werkbalk > Werkbalk verbergen:
"Door rechts te klikken op de scheiding tussen de bestandsvensters kunt je deze altijd weer zichtbaar maken"

'kunt' moet zijn: 'kun' (en het woordje 'altijd' is eigenlijk overbodig).
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 392
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Ik zie de opmerkingen en sluis ze door naar Johan Camps, de vertaler van de interface. Zojuist van hem vernomen dat de fix verzonden is en in de volgende (bèta) versie actief is.

Zie het vertaalbestand op mijn Total Commander pagina.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
Post Reply