Plaatje automatisch openen met bekijken(lister)

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

User avatar
xavier73
Junior Member
Junior Member
Posts: 17
Joined: 2006-12-15, 12:43 UTC
Location: The Netherlands

Plaatje automatisch openen met bekijken(lister)

Post by *xavier73 »

Hoe kan ik een plaatje automatisch laten open met bekijken (lister). Hij is nu standaard gekoppeld aan een ander programma?

gr. Xavier
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Als je geen lister-plugin erbij hebt, zal F3 standaard geen plaatjes laten zien, maar de inhoud van het bestand.
Je kunt wel F3 koppelen aan een externe bitmap-viewer zoals Irfan View.
Ga naar Configuratie / Wijzig/beeld. Daar kun je instellen hoe de viewer moet reageren.
Daarna kun je de externe viewer ook met Alt+F3 oproepen.
Het is sowieso aan te raden, om eerst maar eens rustig door die Configuratie te fietsen, voordat je met dit soort vragen komt.
0.618033988
User avatar
xavier73
Junior Member
Junior Member
Posts: 17
Joined: 2006-12-15, 12:43 UTC
Location: The Netherlands

Post by *xavier73 »

Ik heb de lister wel toegevoegd en met F3 krijg ik het plaatje ook te zien. Mijn vraag is of het mogelijk is dat ik met een dubbelklik op de foto deze ook met de lister kan laten openen?
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ah, op die fiets. Ik ben bang, dat dubbel-klik op die foto-file leidt naar F3 niet mogelijk is. Elke foto-extensie heeft een eigen 'verbinding' naar een applicatie, die het bestand dan opent. Dit zou alleen kunnen met de stand-alone versie van de Lister die bij TC beschikbaar is, want dat is gewoon een los programma.
0.618033988
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 392
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

2xavier73
Wanneer je met een dubbelklik naar hetzelfde bestand wenst te gaan dient de plugin zoals SamZen zegt geassocieerd te zijn met die extensie. Gebruik je bv. IrfanView/XnView of imagine. Dan kan dat zonder problemen.

Via TC - Bestand - Verbinden kun je de extensie aan het programma koppelen dat je wenst. Zie hier mijn koppeling naar .jpg.
Image: http://www.reindejong.nl/afb_forum/verbinden_jpg.jpg
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Hallo Xavier73,

Alle grafische bestanden koppelen aan IrfanView werkt het snelst is mijn ervaring. Ook de pixels hergroeperen bij het op schermgrootte brengen (als de afbeelding groter is dan je monitor) doet IrfanView als de beste. Dat koppelen kun je ook in IrfanView aangeven.
Met Ctrl/Q zie je rechts de afbeelding als die links geselecteerd is. Vaak is het echter zo, dat de afbeelding te groot is voor het rechtervenster. Open dan je wincmd.ini-bestand en zet onder het kopje [Lister] de parameter ShrinkBitmap=1. Dus als volgt:
[Lister]
ShrinkBitmap=1
Licentie#8923
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

xavier73 wrote:Ik heb de lister wel toegevoegd en met F3 krijg ik het plaatje ook te zien. Mijn vraag is of het mogelijk is dat ik met een dubbelklik op de foto deze ook met de lister kan laten openen?
Zou je ze niet veel liever in Irfanview openen? Als je perse Lister wilt, heb je de zelfstandige versie daarvan nodig, Lister.exe, die als zipbestand te downloaden is van http://ghisler.fileburst.com/addons/lister32.zip . Daarna moet je (bestanden met) de .jpg-extensie nog aan lister.exe koppelen.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
rolandd
Senior Member
Senior Member
Posts: 313
Joined: 2003-06-26, 09:02 UTC
Location: Indonesia
Contact:

Post by *rolandd »

Er is daarnaast ook de excellente vervanging van Lister genaamd Universal Viewer en de Homepage.

Deze is geschreven door gebruiker Alextp van dit forum. Ik heb deze viewer al als vervanging van Lister ingesteld in TC. Bijkomend voordeel van Universal Viewer is dat het gebruik kan maken van de plugins van TC. Verder is dit programma ook al vertaald naar het Nederlands.

Groeten,

RolandD
Registered user #92105
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Je grafische bestanden koppelen aan IrfanView is een hele mooie oplossing, zoals CopyCats je voorstelt. Bij mijn weten heb je geen apart Lister-programma nodig; de ingebouwde Lister is afdoende. En die Universal Viewer waar rolandd over schrijft kan niet tippen aan de snelheid en gebruikersvriendelijkheid van IrfanView als je de Lister gebruikt voor plaatjes. Kijk ook eens op http://home.casema.nl/sve/totalcmd/layout/tc-frames/tc-index.htm voor wat meer uitleg.
Licentie#8923
User avatar
J.A. Gruys
Member
Member
Posts: 130
Joined: 2003-07-29, 07:49 UTC
Location: Netherlands

Post by *J.A. Gruys »

Op de opmerking

"Met Ctrl/Q zie je rechts de afbeelding als die links geselecteerd is. Vaak is het echter zo, dat de afbeelding te groot is voor het rechtervenster"

nog even dit (mogelijk geheel ten overvloede; dan: excuses!): als je na Ctrl-q in het andere vak een te grote afbeelding krijgt, druk dan eerst op Tab en dan op de letter f; daarna past hij precies. Dit is blijvend tot je dezelfde procedure herhaalt.

Heeft jaren geduurd voor ik hier achter was...

(NB: bij mij is wel IrfanView geïnstalleerd als plaatjesviewer; wat er gebeurt als dat niet zo is, weet ik ook niet.)
J.A.G.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

J.A. Gruys wrote:...als je na Ctrl-q in het andere vak een te grote afbeelding krijgt, druk dan eerst op Tab en dan op de letter f...(NB: bij mij is wel IrfanView geïnstalleerd als plaatjesviewer; wat er gebeurt als dat niet zo is, weet ik ook niet.)
Zonder configuratie van de interne viewer werkt 'Tab>f' ook. Echter uitsluitend voor bmp-bestanden. Die 'f' bleek een schakelaar te zijn (ik meen vanaf versie 5.0) voor het aan- en uitzetten van de parameter 'ShrinkBitmap=' onder de divisie [Lister]. Vroeger werd alleen de 1 vervangen door een 0. Nu wordt de hele parameter verwijderd/teruggezet. :wink:
Licentie#8923
User avatar
J.A. Gruys
Member
Member
Posts: 130
Joined: 2003-07-29, 07:49 UTC
Location: Netherlands

Post by *J.A. Gruys »

Citaat:
"Zonder configuratie van de interne viewer werkt 'Tab>f' ook. Echter uitsluitend voor bmp-bestanden"

Nou, bij mij werkt het altijd, d.w.z. ook zonder geconfigureerde externe viewer, althans (zojuist gecontroleerd) bij jpg, gif, tif, png (andere soorten plaatjes zijn bij mij niet voorradig).

Of betekent "Zonder configuratie van de interne viewer" iets anders dan ik denk?
J.A.G.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

J.A. Gruys wrote:...Nou, bij mij werkt het altijd, d.w.z. ook zonder geconfigureerde externe viewer...
TotalCMD toont uitsluitend thumbnails van .bmp, ico, jpg, mix, gif en png (niet tif en pcx). Met Ctrl+Q ondersteunt TotalCMD grafisch alleen bmp-bestanden (dus zonder hulp van IrfanView). Je hebt misschien plugins geïnstalleerd? Zo niet, dan zou het Wincmd.ini-bestand vervuild geraakt kunnen zijn. Als je jezelf wilt overtuigen, zou je eerst het pad naar Wincmd.ini moeten zoeken met Regedit.exe. Noteer dit pad. Vervolgens verplaats je (m.b.v. TotalCMD) je Wincmd.ini naar een andere plek. Herstart TotalCMD. Er wordt automatisch een maagdelijk Wincmd.ini-bestand gemaakt in het pad dat tijdens de installatie van TotalCMD in het register was vastgelegd (wat je genoteerd hebt). Na je bevindingen overschrijf je dit Wincmd.ini weer met je eigen (verplaatste) Wincmd.ini, waarmee je de situatie terugzet zoals 'ie was (wel weer TotalCMD herstarten). Tip: kopieer desnoods eerst je eigen Wincmd.ini-bestand naar een extern geheugen.
Vriendelijke groet.
Last edited by Sjef van Egmond on 2007-06-10, 12:35 UTC, edited 1 time in total.
Licentie#8923
rolandd
Senior Member
Senior Member
Posts: 313
Joined: 2003-06-26, 09:02 UTC
Location: Indonesia
Contact:

Post by *rolandd »

zou je eerst het pad naar Wincmd.ini moeten zoeken met Regedit.exe
Je kan het pad ook vinden door bij Help te klikken "Over Total Commander". Onderaan staan de locaties van de wincmd.ini en wcx_ftp.ini aangegeven.
Registered user #92105
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

J.A. Gruys wrote:Nou, bij mij werkt het altijd, d.w.z. ook zonder geconfigureerde externe viewer, althans (zojuist gecontroleerd) bij jpg, gif, tif, png (andere soorten plaatjes zijn bij mij niet voorradig).

Of betekent "Zonder configuratie van de interne viewer" iets anders dan ik denk?
De weergave in zo'n Quickview venster wordt verzorgd door Lister, de interne viewer.

In Lister gebruik je de 'F' voor 'zoom Full' (en de 'C' voor Center). In plaats van op Tab te drukken kun je ook met de muis in het quickview venster klikken en dan op F of C drukken.

Welke bestandsformaten je met Lister kunt weergeven hangt af van Lister's eigen configuratie (niet van die van Windows of Total Commander). Je past hem aan door met F3 een Lister-venster te openen en in zijn menu Opties | Configuratie te kiezen.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
Post Reply