Snelkoppeling maken

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

anykoen
Junior Member
Junior Member
Posts: 11
Joined: 2005-12-11, 19:19 UTC

Snelkoppeling maken

Post by *anykoen »

Al jaren gebruik ik WinCommander -> Total Commander en ik ben er steeds zelf uitgekomen; ik doe ook niet van die moeilijke dingen :)
Nu zit ik met een probleempje waar ik niet uit kom.

Regelmatig gebruik ik de mogelijkheid rechts klikken op file naam (.exe of .com) en dan staat in de lijst de mogelijkheid van copieren naar het bureaublad (snelkoppeling maken).
Sinds ca een week is deze mogelijkheid uit het lijstje verdwenen. De vraag is natuurlijk: hoe krijg ik dat terug?

Paul
User avatar
Folkert
Junior Member
Junior Member
Posts: 30
Joined: 2006-04-01, 15:57 UTC
Location: Wezep Nederland

Re: Snelkoppeling maken

Post by *Folkert »

anykoen wrote:Al jaren gebruik ik WinCommander -> Total Commander en ik ben er steeds zelf uitgekomen; ik doe ook niet van die moeilijke dingen :)
Nu zit ik met een probleempje waar ik niet uit kom.

Regelmatig gebruik ik de mogelijkheid rechts klikken op file naam (.exe of .com) en dan staat in de lijst de mogelijkheid van copieren naar het bureaublad (snelkoppeling maken).
Sinds ca een week is deze mogelijkheid uit het lijstje verdwenen. De vraag is natuurlijk: hoe krijg ik dat terug?

Paul
In de help staat hierover:

Total Commander heeft lokale menu’s (context menu”s) voor verschillende interface elementen. Al deze menu’s kunnen worden geopend met een rechter muisklik:

- In de bestandsvensters kunnen de lokale menu’s ook bereikt worden met Shift+F10. Wanneer de rechter muisknop in gebruik is om bestanden te markeren, dan kan toch een rechts-klik menu bereikt worden door de muisknop iets langer ingedrukt te houden (ongeveer 1 seconde).

Is dit een oplossing van jouw probleem?
Met vriendelijke groet,


Folkert

++Moderator NL-forum++
anykoen
Junior Member
Junior Member
Posts: 11
Joined: 2005-12-11, 19:19 UTC

Post by *anykoen »

Was dat maar waar.
Met Shift-F10 krijg ik hetzelfde menu.
Het gekke is dat in het uitklap-menu de originele opdrachten zijn verdwenen. Ik weet niet meer welke er in stonden, maar zeker niet:

Kopieren naar:
Irfan View
3.5 inch diskstation (A:)
My Disk (E:), is in mijn pc een cd-drive.

Kort geleden heb ik Unlocker geinstalleerd; kan dat de boosdoener zijn?
Kennelijk heb ik iets verandert, maar ik weet niet hoe en wanneer en waarom.

Als de oorzaak niet duidelijk wordt moet ik TotalComm opnieuw installeren, maar dan ook weer naar mijn zin inrichten en daarmee ben ik een tijdje zoet.

Alvast bedankt voor het denken ;)

Paul
woefdram
Junior Member
Junior Member
Posts: 82
Joined: 2004-05-16, 11:14 UTC

Post by *woefdram »

Doet dit probleem zich alleen voor in Total Commander, of heb je het ook met de context menu's in Windows Verkenner? Als dat zo is, dan zal TC opnieuw installeren waarschijnlijk weing helpen, want dan is er iets met je context handlers (windows registry) aan de hand.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Dit zal inderdaad meer een Windows kwestie zijn dan van TC.
En je zult toch moeten proberen te achterhalen, wat er gedaan is, voordat dit veranderde.
Ik ken dat Unlocker niet, dus ik zocht even :
Als een Windows installatie een tijdje draait kun je erop wachten dat er wat problemen gaan komen.
Programma's en Windows-processen laten overal binaire kruimels achter, die zich soms niet eens laten verwijderen.
Unlocker biedt uitkomst. Unlocker haalt namelijk het slot van bepaalde systeembestanden,
waarna deze worden ingezien of verwijderd. Op termijn loopt dit soort vervuiling aardig op en wordt er veel kostbare schijfruimte verspild. Unlocker is simpel via een rechter muisklik aan te roepen en heeft een simpele interface.
Bestanden die door Windows de hand boven het hoofd wordt gehouden, zijn zo simpelweg alsnog naar de prullenbak te verwijzen.
Een aantal dingen wijzen er op, dat dit wel eens de boosdoener zou kunnen zijn.
Dit zijn echt flinke ingrepen in het systeem zelf, en dus ook in de registry. En dat aanroepen met een rechter muisklik maakt het er
ook niet simpeler op. Verder, maar daar weet ik te weinig van, wordt het context menu ook wel het menu van de 'shell' genoemd.
Voor het oproepen is er naast Sh+F10 nog een methode : De toets op het keyboard tussen de win-vlag en de Ctrl, aan de Enter-kant.
0.618033988
anykoen
Junior Member
Junior Member
Posts: 11
Joined: 2005-12-11, 19:19 UTC

Post by *anykoen »

Unlocker heb ik gewist; ik heb al zo lang zonder dat prog gewerkt dat ik het niet echt zal missen.
Helaas is er niets veranderd.

Ik moet bekennen dat ik de menu-toets nog nooit heb geprobeerd; is handig, maar geeft dezelfde mogelijkheden als rechtsklikken.

Wat ik ook vreemd vind is dat IrfanView plotseling in het menu staat. Prima prog, maar Irfan is een van de standaardprogs en start op bij de desbetreffende extensies.

Windows Verkenner heeft inderdaad dezelfde kwaal. In de registry durf ik niet te spitten, dus ik moet het maar accepteren. Windows Verkenner gaan gebruiken heeft geen enkele zin.
Ik heb maar twee favorite progs; dat zijn Irfan View en Total Commander. Voor andere progs probeer ik wel eens alternatieven uit, maar dit zijn blijvertjes.

Toch bedankt voor de moeite, misschien kom ik er ooit nog eens achter.

Paul
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Je geeft het wat snel op, moet ik zeggen :)
Unlocker mag dan gewist zijn, ook dat kan weer rommel in de registry hebben achtergelaten. Zeer verstandig om terughoudend te zijn trouwens met die ellendige registry.
Dat IV opeens in het menu staat is qua 'opeens' wel vreemd, als het daarvoor al je standaardprog was.
(De mijne trouwens ook, na TC. Heb je ver 4 al ?).
Bij mij staat IV ook in het context menu onder 'Openen met', omdat er ook een paint app relateert
aan de grafische extensies.
Wat mijn situatie aangaat : ik zou het maken van een snelkoppeling op het bureau-blad niet missen, want dat gebruik ik nooit.
TC heeft die functie voor mij. Dat is mijn Centraal Station, omdat ik in m'n custom-balk alle belangrijke progjes heb zitten.
Ik heb de registry doorzocht op ContextMenu, en ik vond geen 1-duidige lijst van de opties, maar heel verspreid.
De registry schoonmaken kan misschien ook geen kwaad.
0.618033988
anykoen
Junior Member
Junior Member
Posts: 11
Joined: 2005-12-11, 19:19 UTC

Post by *anykoen »

opgeven doe ik om andere problemen te vermijden. Als ik ergens niet zeker van ben, blijf ik er liever af.
Je moet je beperkingen kennen en desondanks ga ik toch nog wel eens de mist in. :)

Van IV heb 3.9; snel 4 ophalen.

Natuurlijk staat IV in het context menu; in IV zelf heb ik heel veel extensies aangevinkt, dus ik hoef 'em bijna nooit zelf te starten.
.
Registry schoonmaken doe ik min of meer regelmatig. Ik heb de gewoonte om na internet een aantal schoonmaakprogs te draaien; jenever can tell.
Is er nog een handige schoonmaker die extra is aan te raden?

Ik wil graag wat meer weten over TC als centrale commandeo-post.
Op het bueaublad heb ik 8 extra mappen waarin een bepaalde categorie progs zit. Tekstverwerkers, muziek, tools, viewers e.d., schoonmaakprogs enz.
Ik gebruik dat systeem al jaren, maar iets beters is altijd welkom.
Start/progs van Windows gebruik ik zelden. Het wordt weer zo snel een rommeltje.


Paul
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4594
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

2anykoen Heb je misschien nvidia drivers geinstalleerd? Het installatieprogramma van bepaalde versies van nvidia drivers wist namelijk doodleuk je contextmenu.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Goeie tip.

Regcleaning. Het is in elk geval zo, dat geen enkele prog kan claimen dat ie alles schoonmaakt. Dat is in de praktijk niet zo.
Ik heb er één die speciaal de 'deadlinks' weghaalt, en een andere die de restanten kan opruimen van verwijderde programma's.
Ik gebruik, ook uit voorzichtigheid, Regedit maar zelden, en mocht ik iets veranderen of weghalen, dan had ik altijd de
gewoonte om eerst de enkele key te exporteren als .reg-file, zodat het altijd weer gecorrigeerd kan worden.

Navigatie.
Op het Win bureublad (ik gruw trouwens van die kantoor-analogie, maar dat terzijde) heb ik 3 systeemdingen staan, die ik er
beter niet af kan halen, en verder alleen de link naar TC.
Als ik een prog installeer, laat ik het daar ook geen ikoon neerzetten. Wel komt alles in Start/progs, waar ik ook zelden kom,
maar voor de zekerheid om er bij te kunnen.

Ik heb dus alle intens gebruikte apps in m'n TC-werkbalk staan, ook in soort verdeeld dmv extra spaties tussen groepen ikonen.
Over de inrichting daarvan kan ik natuurlijk moeilijk wat zeggen, want dat hangt van het persoonlijk gebruik af.
De één zal bv vaker interne TC-functies gebruiken dan de ander. Ook daar kun je een ikoon zetten die verwijst naar een
sub-werkbalk waar progs staan van een bepaalde categorie. Dit wordt wat OT, dus ik verwijs je verder naar een beschrijving
hierover op m'n tips-pagina
0.618033988
anykoen
Junior Member
Junior Member
Posts: 11
Joined: 2005-12-11, 19:19 UTC

Post by *anykoen »

Nvidia staat al jaren op mijn pc. Vermoedelijk niet de dader tenzij stiekum een update is geinstalleerd. Dat is een mogelijkheid. Maar de vraag blijft hoe ik deongewenste wijzigingen kan terugdraaien.
Regcleaning zal ik eens proberen; je weet maar nooit welk prog de truc doet.

Verder wil ik me verdiepen de tips van de tips-pagina.

Bedankt allemaal; ik kan weer een tijdje vooruit met de tips en ik ga ze allemaal uitproberen.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4594
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

anykoen wrote:Nvidia staat al jaren op mijn pc. Vermoedelijk niet de dader tenzij stiekum een update is geinstalleerd. Dat is een mogelijkheid. Maar de vraag blijft hoe ik deongewenste wijzigingen kan terugdraaien.
Ik denk dat terugdraaien in principe niet mogelijk is. Een en ander is uit de registry verwijderd en dat is dan gewoon weg.
Wel kan het zijn dat de verwijderde registry gegevens nog in een van je backups (reservekopieën) van je registry staan. Van daaruit zouden ze dus terug te halen moeten zijn. Je zou een van de backups kunnen terugzetten. Wellicht heb je dan je contextmenu weer. Maar of dat nu ideaal is. Je mist dan weer andere dingen die later zijn toegevoegd.
Ik adviseer je het volgende. Voor alle programma's die voorheen in het contextmenu stonden en die je er weer in wilt hebben, installeer je het programma opnieuw over de bestaande installatie heen, of indien mogelijk kies je voor installatie herstellen.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Prima oplossing. Impliceert meteen, dat regcleaning weinig kan opleveren, omdat het hier om verdwenen keys gaat en niet om foute keys.
Ik blijk trouwens ook al tijden Nvidia op m'n systeem te hebben :)
Deze kwestie bevestigt me weer in het feit, dat ik mordicus tegen automatische updates ben.

2 anykoen
Verwacht niet al te veel van die tips. Ze zijn specifiek voor TC-starters gemaakt.
0.618033988
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Re: Snelkoppeling maken

Post by *CopyCats »

Anykoen:
Regelmatig gebruik ik de mogelijkheid rechts klikken op file naam (.exe of .com) en dan staat in de lijst de mogelijkheid van copieren naar het bureaublad (snelkoppeling maken).
Die functie staat niet in het contextmenu zelf, maar in het Send To menu dat daar een onderdeel van is.

De inhoud van dat Send To menu is feitelijk een groepje snelkoppelingen (zoals ook Start | Programma's dat is), die in een speciale systeemdirectory met de naam 'SendTo' staan. De locatie van deze directory is afhankelijk van de Windows-versie en gebruiker. Je kunt hem zelf opzoeken met de zoekfunctie van Total Commander (zoek naar "sendto").

Je kunt programma's aan het Send To-menu toevoegen door simpelweg snelkoppelingen in die directory te zetten (kopieer ze er bv. naartoe vanaf je bureaublad, of maak ze ter plekke). Niet ieder programma is geschikt om op deze manier opgeroepen te worden, maar dat merk je snel genoeg als je daarna probeert om via Send To een bestand in een programma te laden.

Succes,

-Daan-
CopyCats S&S
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Dat is het. Ik wist niet van dat sub-menu, zoiets gebruik ik nooit. Een onnodige search naar 'contextmenu' dus, en niks registry.
In W2000 is het pad : C:\Documents and Settings\Administrator\SendTo\
0.618033988
Post Reply