Mooie iconen in IrfanView

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Mooie iconen in IrfanView

Post by *Sjef van Egmond »

Op computerclubs hoor ik vaak de klacht dat TC-'plugin' IrfanView één nadeel heeft na het associëren van extensies: die lelijke iconen. In het Engelstalige topic van Sam Zen (http://www.ghisler.ch/board/viewtopic.php?t=15735&highlight=icons) wordt ook al gesproken over het toekennen van andere iconen aan de verschillende -aan IrfanView gekoppelde- grafische formaten (extensies).
Sam heeft in Eigenschappen\Extensies van IrfanView aan die grafische formaten verschillende interne iconen toegewezen middels de knop Pictogrammen. Die oplossing had ik eerder ook gekozen, maar gelijk aan de klacht van Sam, waren ook mijn icoon-instellingen plotseling verdwenen.
Mijn oplossing hiervoor:
1. Schakel in IrfanView de koppeling uit voor extensies die je van een ander icoon wilt voorzien. Voor de meeste gebruikers zijn dat in de praktijk de formaten jpg, gif, bmp en png;
2. Open Configuratiescherm\Mapopties\Bestandstypen;
3. Scroll naar de desbetreffende extensie (b.v. bmp) en klik op de knop Geavanceerd. De dialoogbox Bestandstype bewerken verschijnt;
4. Klik op de knop Nieuw... waarna de dialoogbox Nieuwe actie in beeld komt;
5. Voer in het vak Actie in: Naar IrfanView en klik vervolgens op de knop Bladeren... om IrfanView te lokaliseren (en te selecteren) op je harddisk;
6. Klik hierna op de knop Standaard (waardoor deze actie de eerste optie wordt in het contextmenu);
7. Klik tenslotte op de knop Ander pictogram... en blader naar een dll of exe-bestand (b.v. Windows\System32\shimgvw.dll of -shell32.dll) om een keuze te maken;
8. Na een klik op de knop Sluiten zijn de veranderingen doorgevoerd (bijgeschreven in het Register).

Het eerder genoemde probleem doet zich met deze methode niet meer voor en de platgereden Irfan-kat behoort hiermee tot het verleden, althans voor de extensies die je hebt ontkoppeld en handmatig hebt ingevoerd in Windows' Mapopties. Wel even TotalCMD herstarten...
Licentie#8923
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

NB : Goede tip voor anderen, maar ik spreek hier voor mezelf.

Ik heb helemaal geen bezwaar tegen die platte kat (alhoewel ik zelf een kat heb), maar het ging mij om het verdwijnen van de setting zonder aanwijsbare oorzaak. Ik ben dat nu aan het monitoren, als ik aan het werk ben, door zoveel mogelijk een map met
bitmaps in een op dat moment ongebruikt venster van TC te hebben. Zodat ik sneller kan zien wanneer het gereset wordt. Want dat is het. Als die setting wegvalt, krijgen alle types de default IV ikoon terug.

Ik heb het vermoeden, dat het te maken kan hebben met het installeren van een nieuw grafisch programma, die de verbinding met die formaten opeist.

Is het nog wel zo, ook na '1.', dat je nog wel met een Enter op een JPG gewoon Irfan View opstart ?
0.618033988
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Ook ik vind dat eigenwijze katje wel leuk hoor. Maar sommigen vinden hem zo lelijk, dat ze om die reden IrfanView niet op hun systeem willen hebben (ze weten niet wat ze missen :? ). Vandaar deze tip. Uiteraard werkt het nog na punt 1, want zie punt 5. We willen de snelste imageviewer immers niet kwijt! Probeer het rustig uit, want je kunt het ook weer ongedaan maken en je hoeft er niet je Register voor in. De term 'platgereden kat' is niet van mezelf; die ben ik in dit forum tegengekomen.
Zelf heb ik nooit naar de oorzaak van het verdwijnen van de interne IV-iconen gezocht, maar jouw vermoeden is denk ik onjuist, aangezien ik erg vaak (grafische) software installeer, die van mij nooit associaties mogen aanmaken met grafische formaten, terwijl ik wèl hetzelfde heb ervaren als jij. Ik weet niet of jij het MS-tooltje TweakUI kent? Daarin kun je de standaard icoon-toewijzing herstellen. Deze routine wordt volgens mij ook wel eens door Windows zelf opgestart, met als gevolg: de platgereden kat. Maar ook dat is maar een vermoeden...
Vriendelijke groet.
Licentie#8923
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ik heb heel lang gedacht dat het een rode vlek was, totdat ik onlangs bij een vergroting dat bandenspoor zag.
Maar ik moet zeggen, dat ik zelf ook een andere icon voor het programma heb gekozen, de palmboom, rustiger aan de ogen.

Ik zal eens vragen op het IV-forum of men daar ook wel eens klachten heeft gekregen over de lelijkheid van de default.
Zoiets is met bv Reshacker tamelijk simpel te veranderen, door een andere icoon-volgorde in de exe-file te maken.

IV is inderdaad een snelle viewer, maar ik wil nog even benadrukken, dat het veel meer kan. Bitmap-editor bijvoorbeeld.

En TweakUI ken ik zeker ! Dat is 1 van de eerste dingen, na TC natuurlijk, die bij een verse OS wordt geinstalleerd.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat Windows in staat is om dat uit zichzelf op te starten.
En je zegt het, we zijn slechts met vermoedens bezig.
0.618033988
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Bij een Windows-start in veilige modus wordt de iconen-database meestal ook opgeschoond. Ik vermoed dat dezelfde routine wordt gebruikt door TweakUI. TweakUI is geen 'echte' applicatie, maar gewoon een tooltje om bestaande (soms verborgen) Windows-opties te genereren. Het is ooit samengesteld door de medewerkers van Microsoft. De leiding wilde die opties niet geïntegreerd zien in Configuratiescherm, aangezien dat bij nieuwe gebruikers eerder tot nieuwe problemen zou kunnen leiden.

IrfanView is sinds een poosje overgestapt naar een andere benadering van het toewijzen van extensie-iconen. Vroeger had elke extensie hetzelfde icoon (de rode kat, nummer één uit i_view32.exe). Irfan Skiljan heeft echter een aantal plugins geïntroduceerd (lees i_plugins.txt). Als je die installeert, krijgt iedere extensie een eigen icoon (betrokken uit \Plugins\icon.dll) dat in het Register wordt bijgeschreven, althans voor de formaten die door de gebruiker geassocieerd worden (aangevinkt in IrfanView\Opties\Bestandsassociaties). Hierdoor is de rode kat niet verdwenen, maar wordt tevens met drie letters aangegeven met welke extensie je te maken hebt. Met voor iedere extensie een aparte kleur. Als je nu met Reshacker andere iconen toewijst, mis je dan niet dat handige kattenbelletje? Of pas je de plugins (en de fraaie werkbalk-skins) niet toe?

Tenslotte nog dit: het is niet erg handig om *.ico te associëren met IrfanView, aangezien die dan niet meer hun eigen afbeelding behouden.
Vriendelijke groet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Inmiddels heb ik ontdekt dat jij nota bene moderator bent van het IrfanView-forum, dus ik vertel jou niets nieuws. Maar er zijn meer lezers binnen dit forum...
Licentie#8923
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ik weet van die extra iconen, maar mijn scherm is vrij klein, dus ik wil niet gaan zitten turen, welke 3 letters ik precies zie.

Gebruik je misschien de TweakUI voor XP ? Ik kon bij mijn versie (W2K) geen optie "standaard icoon-toewijzing herstellen" vinden. Ik wilde nl testen of ik expres m'n setting daarmee ongedaan kon maken.
Vroeger had elke extensie hetzelfde icoon (de rode kat
Dat was standaard, maar toen maakte ik al gebruik van de mogelijkheid om voor elk formaat een ander pictogram te kiezen uit de exe-file.
Die werkbalk skins zijn er onlangs bijgekomen, maar dat heeft voor mij lage prioriteit, dus nog niet aan toe gekomen.

Ik wijs met Reshacker geen andere iconen toe, ik verander slechts de volgorde van de bestaande iconen binnen de exe.
Maar zojuist blijkt dat die truc niet werkt. Ik kan de volgorde wel veranderen, maar dan is de exe-file niet valid meer.
Dat komt waarschijnlijk omdat er exe-compressie is gebruikt.
niet erg handig om *.ico te associëren met IrfanView, aangezien die dan niet meer hun eigen afbeelding behouden.
Daar heb je een punt. Maar ik prefereer om in TC de associatie van een bestand te zien, niet de afbeelding zelf.
0.618033988
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Dat werkje heb ik even gesimuleerd (weliswaar in XP). Het jpg-format een ander -intern- IV-icoon gegeven (panda) en tweak's iconrepair geactiveerd. Na een XP-herstart was het jpg-icoon hetzelfde gebleven. Mijn vermoeden was dus onjuist. De oorzaak moet elders worden gezocht.
Ik gebruik 'Tweak UI for Windows XP' (d.d. 8-10-2001) en in de rootsector staat onderaan 'Repair'. Een klik geeft een keuzemenu met 7 opties. Van repear icons tot repair unread mail count.

Overigens is bij IrfanView de optie voor verschillende extensie-iconen ook beschikbaar in Options\Properties\Extensions\Miscellaneous. Selecteer de radiobutton 'Use different icons (Icons-Plugin)'
In het Nederlands: Opties\Eigenschappen\Extensies\Pictogrammen\'Gebruik verschillende pictogrammen (Icons-Plugin)'.
De enige voorwaarde is, dat er in de root van IrfanView een map Plugins moet staan met het bestand icons.dll. Dat kan in principe elk (hernoemd) dll-bestand zijn met iconen. Ook dat heb ik uitgetest. De netste en stabielste manier om andere iconen aan extensies toe te wijzen, vind ik toch nog altijd via de mapopties (zie bovenaan deze pagina).

Turen? Dat heb je ervan als je in de TC-'lange modus' werkt. Probeer Ctrl-F1 eens een tijdje uit, dan kun je ook de pijltjestoetsen gebuiken. Werkt een stuk sneller!
Licentie#8923
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Het jpg-format een ander -intern- IV-icoon gegeven (panda) en tweak's iconrepair geactiveerd. Na een XP-herstart was het jpg-icoon hetzelfde gebleven.
Dat is goed om te weten. Soms kom je ergens achter door mogelijkheden te kunnen schrappen.
Turen? Dat heb je ervan als je in de TC-'lange modus' werkt.
Ik werk al snel genoeg, en ik wil ook zorgvuldig werken, dus wil ik alle informatie voor m'n neus. Maar nogmaals, zulke preferenties zijn persoonlijk, omdat het er van af hangt, wat je meestal met de pc doet.
0.618033988
Post Reply