ned.help bestand werkt niet

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

ned.help bestand werkt niet

Post by *ceth »

Dag Forum;

ik heb het nw help bestand uitgepakt in de map language, maar de help blijft engels; wat doe ik verkeerd

Ceth
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

In de eerste plaats moet het *hlp bestand niet in de language map, maar in de root van TC.
Verder moet er ook nog het bestand "keyboard.txt" worden overschreven voor een correct functioneren.
0.618033988
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

ned. help lukt niet

Post by *ceth »

dag Samzen;

Dank voor de reactie! In jullie forum stond dat het de nw. help 7.0 in de map "language"moest. Ik begrijp nu, dat eerst Ned. help file in de hoofdmap van TC moet, en daarna de update in de map "language"?

Ik heb overigens, toen het niet lukte in de verkeerde map, ook denw. helpfile in de hoofdmap de uitgepakt . Dat dat ook geen resultaat.

Ik heb TC NIET in de C:\ gedaan, maar op een andere partitie.

Is er ergens een uitleg, en moet je ook nog wat in TC zelf aanpassen?


mvrgr Ceth
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

ned.help bestand werkt weer

Post by *ceth »

Dag Sam Zen ea.

Ik ben maar zelf even aan het puzzelen geweest. Misschien had ik erbij moeten vermelden, dat ik mijn pc opnieuw heb moeten installeren.
Ik begreep uit de Announcement, dat de nw. ned. help file voor tc7 totaal nieuw en volledige ned.help was. Daar staat wel degelijk, dat je vanuit het archief(=link) van die Announcement, dat je eea uit moets pakken in de map language.

Ik heb even gekeken naar het Announcement "welkom op het ned. forum" en daar het ned.help file gedownload; deze geïnstalleerd in de hoofdmap ( of in jullie taal hoofd root) maar ik ben maar een gewone jongen.

Ik heb nog even verder gekeken op het forum, en naar andere vragen gekeken; daar kwam ik ong. dezelfde vraag van een zekere Antoon tegen. Die stelde kennelijk , dezelfde, domme vraag; als ik uit die topic antwoord mag geloven.

Met alle respect, maar ik zie dat in andere forums ook weleens. Als je een in normalke mensen taal en gedachten gang een vraag stelt in een forum, dan wordt er nog weleens "kort door de bocht"

Ik weet, dat jullie forumleden, en zeker de mensen die dit opgezet hebben, zeer veel tijd in deze hobby hebben gestoken. En ook in de vertaling; dus daarvoor mijn respect en bewondering.

Op 1 ding gaan veel forums mank en naar mijn mening ook ten onder:

Men ( de doorgewinterde computermensen, die met grote regelmaat achter de pc zitten, of het gewoon in het bloed zit) vergeet, dat er ook nog mensen bestaan, die GEEN freak (in de goede zin v.h. woord) Mensen zoals ik, op wat oudere leeftijd begonnen met de pc; raken steeds meer geïnteresseerd, willen wat meer. Opeens gebeurdt er wat in hun leven; gaat van alles mis, hoort bij het leven, en dan kunnen die mensen maanden niet achter hun pc zitten, gaat die ook nog eens kapot; alles opnieuw installeren; iets wat ze echt niet dagelijks doen.

En als ze dan weer op een forum komen; krijgen een kort antwoord: "je nu toch echt eens goed lezen etc." (zoals in die andere topic)

Voor jullie is het gesneden koek; voor ons niet. Wat je er wel mee bereikt is, dat men de volgende keer niet zo gauw meer een vraag stelt.
Het kan wel een slip of de tong zijn, maar het kan ook anders. Op een geduldiger toon als bv Rein de Jong.

Zo, dat moest even van het hart. Zie dit als opbouwende opmerking.

Ik gebruik TC graag, goed programma, maar makkelijk? met z'n vele plugins, en waarvoor ze dienen??? nee. Inderdaad, je kan de readme file lezen; maar of die nou altijd zzo duidelijk zijn??

Hopelijk nog even goede vrienden

met vriendelijke groet

Ceth
Last edited by ceth on 2007-10-21, 17:20 UTC, edited 1 time in total.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Ik was inderdaad wat kort door de bocht met m'n antwoord, en ook zonder te checken wat de bestaande aanbevelingen waren.
Ik keek gewoon naar m'n eigen situatie, en of het werkt.

Die language map is voor de taal modules van de termen in de menu's van TC. Die taal kies je via Opties/Taal/Toepassen.
Het programma zelf dus. Los van de help-file. Die heet standaard "totalcmd.hlp" en staat inderdaad in de 'root'.
Zo kan het, dat je TC in het NL hebt, terwijl de help nog steeds engels is.
De NL help file heet dus ook "totalcmd.hlp" en moet over de bestaande, engelse, heen worden geschreven.
(en TC zal daarna ook even moeten worden afgesloten en opnieuw aangezet, voor alle zekerheid)

Ik deel je bezwaren over de behandeling van beginners op forums niet. Het hangt natuurlijk van een forum af, maar op de forums waar ik dagelijks mee te maken heb, gebeurt, om het maar plat tezeggen, afzeiken van 'domme vragen' bijna nooit.
En mocht dat gebeuren, zou het onmiddelijk tot strenge reacties van andere leden leiden, om dat af te kappen.

Domme vragen bestaan niet. Het is juist slim om een vraag te stellen, zowel als beginner of gevorderde, om iets te weten te komen. Domme antwoorden bestaan natuurlijk wel.

Maar dom reageren op een behulpzaam antwoord bestaat ook.
Het verbeter-proces moet nl wel van twee kanten komen.
Onwil om er vaardigheden bij te leren, maar afhankelijk te blijven van wat de raadgevers zeggen.
Niet eerst een aanbeveling uittesten, maar wel alvast met een nieuwe vraag komen.
Wegens een onbevredigend antwoord, opnieuw dezelfde vraag plaatsen in een ander forum-gedeelte.
In dezelfde vraag een andere vraag over een ander onderwerp toevoegen.

Je komt zelf met het voorbeeld van de conversaties met Antoon Doove. Analyseer het verloop daarvan eens.
Je zult zien, dat de één na de andere adviseur machteloos afhaakt.
Ook gevorderden zijn mensen, en ik geef toe, dat Rein meer geduld heeft dan ik, maar op een gegeven moment houdt het op.
Afgezien van geduld, maar dan gaat ook tijd een rol spelen. Moet ik een 8e variatie bedenken op hetzelfde antwoord ?
Een welwillend lid komt dan gedwongen in de rol van 'hulpverlener', rondzeulend met de patient, terwijl de patient zelf geen enkele poging doet om te testen, of ie intussen niet zelf kan lopen.

Terwille van dat verbeter-proces zal ik dus ook niet op m'n knieën gaan zitten en brabbeltaal uitslaan, om het eenvoudig te houden. Je hebt het over "of in jullie taal hoofd root". Dat is nu ook jouw taal geworden want je kent het woord 'root' nu en grofweg de betekenis ervan.
De root is de directory/map/folder, hoe je het ook noemt, waar de executable (*.exe) van het programma zelf staat.
En als een programma nog verdere bestanden nodig heeft om te draaien, zal elk prog ook allereerst in de eigen root zoeken, of die daar te vinden zijn.
0.618033988
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Welkom Ceth,

Ik begrijp dat je het Nederlandse helpbestand nog niet aan de praat hebt? Doe in dat geval het volgende:

- Ga in het linker of rechter venster van Total Commander naar de map waarin het programma zelf (totalcmd.exe) geinstalleerd is.

- Ga dan naar het andere (tegenoverliggende) venster, en navigeer daarmee naar de map waarin je het Nederlandse helpbestand eerder als .ZIP-file gedownload hebt. Dubbel-klik op het zipbestand om het te openen (de inhoud wordt als een normale folder weergegeven). Tussen de bestanden in de zipfile moet je o.a. 'totalcmd.hlp' zien staan. Ga daar met je cursor op staan.

- Klik nu op de Kopiëren-knop onderin (of druk op F5) en doe dan 'OK'. Total Commander pakt het helpbestand dan uit naar de juiste map. Het zal waarschijnlijk vragen of je het bestaande helpbestand wilt overschrijven, wat je met 'Overschrijven' beantwoordt.

- Ga daarna in Total Commander naar 'Help' (uiterst rechts in de menubalk bovenin) en kies 'Index' - of druk simpelweg op F1. Het inhoudsoverzicht van het helpbestand verschijnt, en als alles gelukt is moet dat nu in het Nederlands zijn.

Succes,

-Daan-
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Cees,

Wellicht ten overvloede, telkens wanneer er een update van TC wordt geïnstalleerd moet je de NL-helpfile weer terugplaatsen. Anders heb je Engelstalige help.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

ned. help bestand

Post by *ceth »

Daan;
Hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord, en 2 Rein: dank voor de aanvulling.

Nog even een aanvulling op mijn uitgebreidde opmerking:
....het moest zijn "kort door de bocht"en niet kort voor de kont"
Het was al erg laat. En nogmaals; het was positief en opbouwend bedoeld, want voor mij mag dit forum een lange toekomst hebben en een positieve bijdrage leveren aan TC
Met vriendelijke groet

Ceth

[mod]En dit stond nogmaal in 3 berichten (genestte quote). Verwijderd (RJ)[/mod]
Post Reply