Grootte images met Ctrl-Q

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
Bauke
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2004-11-03, 11:31 UTC
Location: Netherlands

Grootte images met Ctrl-Q

Post by *Bauke »

Hallo,
Ik heb een wat vreemd probleem. Ik gebruik TC op 2 pc's. Desktop en laptop. Samen met Irfanview 4.10

Op de laptop krijg ik, staande op een .jpg-bestand, keurig de hele foto in het andere venster.

Op de desktop is de foto veel te groot en zie ik maar een gedeelte.
Ik heb, zowel in IrfanView als in TC de instellingen vergeleken en die zijn hetzelfde!

Hoe krijg ik op de desktop ook een passend beeld?

Vriendelijke groet,

B.P. de Vries
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Klik in het plaatje, en druk op F om tussen 'Fit image to window' en ware grootte te switchen.
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
Bauke
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2004-11-03, 11:31 UTC
Location: Netherlands

Post by *Bauke »

Dank je!

Wat kan het leven toch simpel zijn.

Vr. gr.

Bauke
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Bauke wrote: Wat kan het leven toch simpel zijn.
Maar het kan nog simpeler.
Zoek in het wincmd.ini-bestand naar de sectie Lister en voeg daar de parameter shrinkbitmap aan toe.
Het moet er als volgt uitzien:
[Lister]
shrinkbitmap=1

Save het ini-bestand en sluit TC af
Start TC opnieuw, ga in je plaatjesmap staan en druk op Ctrl»Q. In het tegenoverliggende venster zie je het plaatje venstervullend. Van die Ctrl»Q kun je zelfs een eigen sneltoets maken, zodat je maar één toets hoeft in te drukken.
Licentie#8923
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Correctie: ShrinkBitmap=1
Sorry voor de verkeerde info.
Licentie#8923
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4596
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Sjef van Egmond wrote:Correctie: ShrinkBitmap=1
Sorry voor de verkeerde info.
Dat is hetgeen je al zei..

Verkeerde info was dat het handmatig wijzigen van het wincmd.ini-bestand makkelijker is dan het indrukken van de F-toets in Total Commander.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Die F-toets is bedoeld voor schermweergave binnen IrfanView, inderdaad, dat was het onderwerp van deze topic.

ShrinkBitmap (dus niet shrinkbitmap) is voor het vertonen binnen de TotalCMD-vensters van BMP, WMF en EMF-bestanden via Ctrl»Q. ShrinkBitmap is ook van toepassing als IrfanView of XNview als interne viewer is ingesteld.
Ik zie niet in wat er verkeerd zou zijn aan een eenmalige aanpassing van Wincmd.ini. Ghisler heeft het ons zelfs gemakkelijk gemaakt met een snelle optie in het Configuratiemenu.
Deze topic mag dan ietwat gedateerd zijn, een correctie vond ik toch zinvol. Probeer de parameter maar eens uit. Ik maak me sterk dat jij als Power Member het nut van deze optie niet zal waarderen.
Licentie#8923
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4596
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Sjef van Egmond wrote:Die F-toets is bedoeld voor schermweergave binnen IrfanView, inderdaad, dat was het onderwerp van deze topic.

ShrinkBitmap (dus niet shrinkbitmap) is voor het vertonen binnen de TotalCMD-vensters van BMP, WMF en EMF-bestanden via Ctrl»Q. ShrinkBitmap is ook van toepassing als IrfanView of XNview als interne viewer is ingesteld.
Ik zie niet in wat er verkeerd zou zijn aan een eenmalige aanpassing van Wincmd.ini. Ghisler heeft het ons zelfs gemakkelijk gemaakt met een snelle optie in het Configuratiemenu.
Ghisler heeft het ons zelfs zo gemakkelijk gemaakt dat we enkel de F-toets hoeven in te drukken. De F-toets is namelijk wel een optie van Total Commander. In het Quick view window (Ctrl+Q) gelden dezelfde toetsen als in Lister (F3). Zie de menu optie Options/Fit image to Window in Lister.

Verder maakt het niets uit of je namen van opties in het wincmd.ini-bestand met of zonder hoofdletters schrijft. "ShrinkBitmap" is dus hetzelfde als "shrinkbitmap".
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Ghisler heeft het ons zelfs zo gemakkelijk gemaakt dat we enkel de F-toets hoeven in te drukken.
Alleen de F-toets is dan niet genoeg, want je moet eerst met Tab naar het tegenoverliggende scherm. Vind ik niet erg werkbaar. Dan liever alleen thumbnails en previews in mijn TC-venstertjes. TC is tenslotte niet bedoeld als grafische viewer. En je hoeft het dus maar één keer in te stellen in het INI-bestand. Die hoofdlettergevoeligheid was een abuis.
Licentie#8923
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4596
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Sjef van Egmond wrote:
Ghisler heeft het ons zelfs zo gemakkelijk gemaakt dat we enkel de F-toets hoeven in te drukken.
Alleen de F-toets is dan niet genoeg, want je moet eerst met Tab naar het tegenoverliggende scherm. Vind ik niet erg werkbaar. Dan liever alleen thumbnails en previews in mijn TC-venstertjes. TC is tenslotte niet bedoeld als grafische viewer. En je hoeft het dus maar één keer in te stellen in het INI-bestand.
Wanneer je de F-toets indrukt, wordt "ShrinkBitmap=1" in het INI-bestand gezet of er uit weggehaald..
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Wanneer je de F-toets indrukt, wordt "ShrinkBitmap=1" in het INI-bestand gezet of er uit weggehaald..
Inmiddels was ik daar door schade en schande ook achter gekomen. Juist door die F-toets ben ik op het verkeerde been gezet toen ik in mijn INI-bestand zocht naar shrinkbitmap en die niet kon vinden.

Bedankt dus voor je reactie, want er kan nu geen enkel misverstand meer bestaan over die F-toets.
Licentie#8923
Post Reply