Uitgebreid hernoemen van meerdere files

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
Msahc
Junior Member
Junior Member
Posts: 53
Joined: 2007-05-07, 15:52 UTC

Uitgebreid hernoemen van meerdere files

Post by *Msahc »

Hallo,

We bijten onze tanden stuk op een klein probleempje.
We willen namelijk verschillende files (tegelijk) ontdoen van een spatie op het einde van de filenaam.

Ondanks de vele mogelijkheden binnen het uitgebreid hernoemen kader kunnen we de oplossing niet zelf vinden.

Hopelijk kan jij dat wel voor ons?

Waarvoor 3x dank

Msahc
woefdram
Junior Member
Junior Member
Posts: 82
Joined: 2004-05-16, 11:14 UTC

Post by *woefdram »

Als het altijd 1 spatie is kun je in het masker voor de bestandsnaam [N1--2] gebruiken (haalt het laatste teken eraf).
Ook bij uitgebreid hernoemen kun je F1 voor Help gebruiken, daar staat wat meer uitlegt over de diverse mogelijkheden.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4615
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Uitgebreid hernoemen van meerdere files

Post by *white »

Msahc wrote: We willen namelijk verschillende files (tegelijk) ontdoen van een spatie op het einde van de filenaam.
Verwijder spaties achter bestandsnaam, bestandsnaam inclusief een eventuele bestandsnaamextensie:

Code: Select all

Zoeken naar:     \s+$
Vervangen door:

RegEx: X
Verwijder spaties achter bestandsnaam, laat een eventuele bestandsnaamextensie intact:

Code: Select all

Zoeken naar:     \s+(\.[^.]+)?$
Vervangen door:  $1

RegEx: X
Verwijder spaties achter bestandsnaam EN achter een eventuele bestandsnaamextensie:

Code: Select all

Zoeken naar:     ^(.*?)\s*(\.[^.]+?)?\s*$
Vervangen door:  $1$2

RegEx: X
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Mag ik hier nog een vraag aan toevoegen?

Ik kom niet erg wijs uit de RegEx - In de 'Uitgebreid Hernoemen' tool is het me onduidelijk hoe en waar de functie te gebruiken en bij 'Zoeken' krijg ik niet de resultaten die ik wil, nl:
Alleen de bestanden met een bestandsnaam van x letters / getallen / _ streepje.
Dit is handig om bij veel fotobestanden die door de camera een datum + volgnummer hebben gekregen de getallen _1 t/m _9 van een extra 0 te voorzien omdat ze anders 'verkeerd' op naam worden gesorteerd. De camera heeft inmiddels de opdracht gekregen dat anders te doen maar ik wil het toch weten voor de oudere foto's (van mijn man) en sowieso voor mezelf...
Ik heb ingevuld bij Zoeken:

Code: Select all

\w{10}
RegEx: X
in de hoop dat alleen de bestandsnamen met 10 tekens worden gevonden. Dat is niet het geval want hij vindt ook de bestandsnamen met meer dan 10 tekens, daarop geprobeerd:

Code: Select all

\w{10,10}
RegEx: X
met het zelfde resultaat: namelijk bestandsnamen van 10 en meer tekens.

Ik zou trouwens graag over het algemeen meer voorbeelden willen zien in de helpfile want het is me altijd wat onduidelijk.
Groetjes - Marieke P. - #117942
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4615
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

{10} betekent hetzelfde als {10,10}. Het vindt precies 10 tekens in een eventueel langere reeks..

Je moet dus opgeven dat er niets voor of achter komt.

Code: Select all

^\w{10,10}$
RegEx: X
^ betekent begin van de bestandsnaam
$ betekent einde van de bestandsnaam

Als je zoekt naar bestanden en geen foldernamen in het resultaat wenst, dan kun je folders uitsluiten onder het tabblad Geavanceerd (vink Attributen aan en vervolgens Directory uit).
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Bij mij geeft dat geen enkele resultaat - ivm een antwoord heb ik morgen pas weer tijd...
Groetjes - Marieke P. - #117942
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4615
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Klopt. Ik zie dat je fotobestanden op het oog had. Die hebben een extensie. De reguliere expressie heeft betrekking op de gehele bestandsnaam inclusief extensie (bijvoorbeeld .jpg). De code \w staat voor een letter, cijfer, liggend streepje, maar niet voor een punt ("."). Dus de genoemde expressie zal geen bestanden met een extensie vinden.

Hier zijn enkele voorbeelden om het op te lossen:

Code: Select all

^\w{10}\.jpg$
RegEx: X

Code: Select all

^\w{10}\.(jpg|jpeg|gif|bmp)$
RegEx: X

Code: Select all

^\w{10}\..{3,4}$
RegEx: X
Kun je een aantal voorbeelden van bestandsnamen noemen die je wilt vinden?


Let ook op bij het kopieren en plakken van bovenstaande reguliere expressies. Er wil wel eens een spatie achter komen. Die moet er niet staan, anders wordt er niets gevonden.
User avatar
Marieke
Junior Member
Junior Member
Posts: 69
Joined: 2006-05-17, 18:55 UTC
Location: Alkmaar
Contact:

Post by *Marieke »

Oké - bedankt White - De eerste doet wat hij doen moet: pakt alleen de bestandsnamen met 10 tekens (10 excl.ext) de 2e zal het ook wel doen maar de 3e gaat uit van een willekeurige ext van 3 of 4 letters neem ik aan. (Deze werkt ook)
Nog een prettig avond verder!
Groetjes - Marieke P. - #117942
Msahc
Junior Member
Junior Member
Posts: 53
Joined: 2007-05-07, 15:52 UTC

Bedankt

Post by *Msahc »

Ik weet dat het laat is, maar bedankt voor de reacties.

Msahc
Post Reply