bar-bestanden tonen als een popup menu

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

bar-bestanden tonen als een popup menu

Post by *Sjef van Egmond »

In het bestand 'Nieuw in versie 7.5.txt' staat onder meer: “Optie om *.bar-bestanden te tonen als een popup menu”.
Ik gebruik al heel lang meerdere menubalken en werk met 8 bar-bestanden. Op mijn startbalk toon ik de overige bars door middel van nummer-icoontjes die ik aanklik om over te schakelen naar een andere menubalk en dat werkt prima. Ik ben dus erg benieuwd hoe je dat popup menu kunt tonen en vooral, wat het nut ervan is. Wie kan mij duidelijkheid verschaffen waar ik die optie kan aanvinken of is het misschien een intern TC-commando?
Licentie#8923
woefdram
Junior Member
Junior Member
Posts: 82
Joined: 2004-05-16, 11:14 UTC

Post by *woefdram »

klik rechts op de icoonbalk (leeg stuk) of kies Configuratie > werkbalk aanpassen. In het veld "opdracht" kun je een *.bar bestand noemen, dan krijg je (nadat je bv naar een ander veld getabt bent) ernaast de optie "als menu tonen". Die doet 't 'em.
Wat het nut ervan is is bv. dat je niet eerst de oorspronkelijke balk hoeft te laten tonen voordat je daaruit iets kunt kiezen, die blijft nl. altijd zichtbaar.
Ik meen dat je dit zelfs een aantal niveaus diep kunt "nesten"
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4620
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Gebruik de optie "als menu tonen" of houd SHIFT ingedrukt wanneer je klikt.
User avatar
Sam_Zen
Power Member
Power Member
Posts: 700
Joined: 2005-02-08, 22:59 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Sam_Zen »

Dank white, die Shift kende ik niet. Dat maakt wel een belangrijk verschil.

Want "als menu tonen" gebeurt in de balk-configuratie en is dus permanent.
(zojuist testend, zag ik dat er dan ook een klein piefje rechts onder op de knop komt)

Met Shift is er de directe keuze tussen horizontale of verticale weergave van het menu.

Ik vind trouwens 'popup' een niet geheel juiste term hier. Ik vind het een 'pulldown'.
Dat is vertaald geloof ik een 'uitklapmenu'.
0.618033988
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Bedankt voor jullie antwoorden mensen. De door mij over het hoofd geziene optie 'Als menu tonen' is een aardig extra'tje (met 'piefje'), al prefereer ik de handige Shift-optie die white noemt (de Shift-klik op een normaal bar-icoon, dus zonder piefje). Maar ja, ik heb in mijn bar-bestanden gemiddeld zo'n 40 programma-iconen staan. Die staan nu netjes op de vertrouwde plekken (zie http://members.casema.nl/sve/totalcmd/startbalk/startbalk.htm). Met die Shift-klik krijg ik plotseling een enorm scherm voorgeschoteld met al mijn pictogrammen op niet-vertrouwde plaatsen. Gelukkig kun je de Esc-toets gebruiken om de 'popup' te verwijderen.

Ik zou het echter zeer plezierig vinden als je aan een 'barmenu-icoon' een hotkey zou kunnen toekennen. Dan heb ik daar ook geen muis meer voor nodig. In het 'popup'-menu kun je namelijk scrollen met je pijltoetsen. Of is het toekennen van een hotkey aan een barmenu-icoon misschien al lang mogelijk?? Ik bedoel dus niet het toekennen van een hotkey aan een exe-programma.
Licentie#8923
woefdram
Junior Member
Junior Member
Posts: 82
Joined: 2004-05-16, 11:14 UTC

Post by *woefdram »

je kunt wel cm_FocusButtonBar gebruiken en dan met de cursor naar het gewenste icoon en Enter (of Shift-Enter)
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4620
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

woefdram wrote:je kunt wel cm_FocusButtonBar gebruiken en dan met de cursor naar het gewenste icoon en Enter (of Shift-Enter)
Yep, dat zit standaard onder sneltoets ALT+SHIFT+F11

Ook is het mogelijk door middel van een sneltoets een bepaalde menubalk te laden.

Niet wat Sjef bedoelde. Dat kan helaas (nog) niet.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Maar dat is toch fantastisch! Nu werk ik al vanaf 1.4 met Win/TotalCMD, maar die Alt»Shift»F11, daar heb ik kennelijk altijd overheen gelezen in Keyboard layout! Die sneltoets is voor mij het ei van Columbus, want nu kan ik vrijwel alles in TotalCMD via het toetsenbord. Gewoon na de start van TotalCMD of na selectie via Alt»Tab die sneltoets gebruiken! Het viel me nu ook op, dat als ik in deze modus b.v. naar het icoon voor menubalk nr. 5 navigeer met de pijltoetsen en daarna op Enter druk, meteen alweer het eerste icoon (dat van menubalk nr. 1, mijn opstartbalk) geselecteerd staat, zodat ik niet wéér op Alt»Shift»F11 hoef te drukken. Bovendien kan ik (je eerdere tip) eventueel toch dat popup-menu (even wennen) starten met Shift»Enter op een van mijn menubalk-iconen. Toch weer wat opgestoken! Zeer bedankt white. Maar natuurlijk ook complimenten aan Christian Ghisler...
Licentie#8923
Post Reply