Web-DAV benadering

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Web-DAV benadering

Post by *Sjef van Egmond »

Hallo mensen,

Onlangs heb ik mijn memorystick beveiligd met SecurStick.
In een computermagazine las ik dat SecurStick zich blijkt te installeren als een Web-DAB server na een klik op het exe-bestandje.
Er is daarna via het adres localhost/X of via de Verkenner een versleutelde 'Containermap' te benaderen in station B:.
Uiteraard na het invoeren van het wachtwoord dat tijdens de eerste start van SecurStick is ingevoerd. Het werkt prima, maar ik wil dit uiteraard liever vanuit TotalCMD doen.
Moet ik dat d.m.v. een netwerkverbinding doen of d.m.v. een FTP-verbinding? Van netwerken heb ik heel weinig kaas gegeten.
Het lijkt mij dat het moet kunnen, maar hoe? En waar moet ik welke gegevens invoeren?

In de Verkenner kan ik (nadat SecurDisk gestart is) de regel
X (\\127.0.0.1@81\DavWWWRoot) (B:)
invoeren om de versleutelde bestanden te benaderen.
Het netwerkadres is http://127.0.0.1:81

Veel dank bij voorbaat voor het meedenken...
Licentie#8923
User avatar
silencer
Senior Member
Senior Member
Posts: 208
Joined: 2003-05-13, 13:18 UTC
Location: The Netherlands

Post by *silencer »

Hoi Sjef,

Ik heb zelf geen ervaring met beveiligde sticks ofzo, maar aangezien je aangeeft dat het via Webdav zou moeten werken zou ik eens kijken naar de plugin van Ghisler:

http://ghisler.fileburst.com/fsplugins/webdav.zip

Ook te vinden via http://ghisler.com/plugins.htm

Dan bij connect to het adres
127.0.0.1:81/DavWWWRoot
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Zeer bedankt voor je snelle antwoord, Silencer!

Allereerst nog ter informatie:
• Ik start (in dit geval) TotalCMD uiteraard vanaf mijn memorystick, dus heb ik de plugin daar geïnstalleerd.
• SecurStick.exe geeft na de opstart een webpagina weer met o.a. het gegeven dat de encryted map benaderd kan worden via http://127.0.0.1:81/X. Mijn rijtje encrypted submappen zijn inderdaad wel zichtbaar in Firefox, maar erg gebruiksvriendelijk is het niet.

In TotalCMD's Netwerkverbinding heb je twee in te voeren parameters: Station en Map. Bij Station kan ik het station I: niet selecteren, hoewel mijn memorystick wel deze letter toegewezen krijgt. Ik kan wel het station B: (\\127.0.0.1@81\DavWWW selecteren (na het programma SecurStick.exe gestart te hebben).
Bij Map: heb ik 127.0.0.1.81\DavWWWRoot ingevoerd -zoals je schreef-, daarna ook geprobeerd met twee backslashes ervoor, zoals een klein voorbeeldje in het dialoogscherm aangeeft, maar ook dat lukte niet.

Als ik bij Map: op de knop Bladeren klik, krijg ik alleen een netwerk-icoontje te zien, maar de knoppen 'Nieuwe map maken' en 'OK' zijn grijs en niet te selecteren (kan alleen maar Annuleren).

Daarna een vinkje gezet bij 'Verbinding maken met andere referenties', (jou regel zoals hierboven ingevoerd, maar wel met de twee backslashes ervoor) waarna er een verbinding gemaakt werd! Jippie! Dat was te zien aan het volgende, hoopgevende Win7-dialoogje, waarin om een Gebruikersnaam en een Wachtwoord werd verzocht om verbinding te maken met: 127.0.0.1.@81.

Het vervelende is alleen, dat ik bij de start van SecurStick.exe slechts een Wachtwoord moet invoeren en geen Gebruikersnaam. En zonder Gebruikersnaam word ik kennelijk niet doorverbonden.
Ook een FTP-verbinding wil (nog) niet lukken. Ik heb van alles ingevoerd bij 'Dir op host' en 'Lokale dir', maar als je niet weet waar je exact mee bezig bent is het een naald in een hooiberg.

Hieronder het logbestand van SecurStick.exe na de opstart:
(eerst een hele rij met verbindingen te beginnen met:
[12:09:23 21.06.2011] Starting WebDAV Server on 127.0.0.1:80
----
(en tenslotte)
[11:16:04 21.06.2011] Trying to mount '127.0.0.1' -> B
[11:16:04 21.06.2011] C:\Windows\system32\net.exe use B: http://127.0.0.1:81/X /persistent:no
[11:16:08 21.06.2011] De opdracht is voltooid.
[11:16:08 21.06.2011] C:\Windows\explorer.exe B:\

De explorer wordt trouwens automatisch geopend met daarin het volgende pad:
X (\\127.0.0.1@81) (B:). Dat is de geëncrypte map genaamd 'encrdata' waarin ik alle 'geheime' submappen heb geplaatst (met knippen en plakken in de Verkenner).
Overigens is er in de Verkenner ook de map X (\\127.0.0.1@81) (J:) zichtbaar, waarin hetzelfde te zien is als in (B:).

Het wordt er allemaal niet simpeler op, zou ik zeggen. En een zoektocht op internet naar WebDAV werkt nou ook niet bepaald verhelderd voor een leek als ik, die toch een website in elkaar heeft geflansd m.b.v. Frontpage met een FTP-verbinding naar de provider via TotalCMD. Van WebDAV heb ik helaas geen flauw benul, vandaar mijn vraag op het forum, aangezien ik het nog niet wil opgeven. En er is altijd nog die Verkenner, waarmee ik sinds WinCommander 1.4 vrijwel nooit werk.

Van de wfx-WebDAV-plugin verwachtte ik eigenlijk, dat ik de encrypted map gewoon 'decrypted' zou kunnen inzien, te openen als een zip- of rarbestand (uiteraard na de start van SecurStick.exe).
Wie weet raad??
Licentie#8923
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4594
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

2Sjef van Egmond

SecurStick start een WebDAV-server die de versleutelde bestanden onversleuteld beschikbaar maakt.
Tevens wijst SecurStick het WebDAV-server-adres toe aan een stationsletter (in jouw geval B: ).

Via stationsletter B: zijn je versleutelde bestanden voor ieder programma toegankelijk alsof de bestanden helemaal niet versleuteld zijn. Gebruik dus in Total Commander gewoon station B: om je bestanden versleuteld op te slaan en om je versleutelde bestanden te raadplegen.

Een netwerkverbinding maken via Total Commander is hetzelfde als een netwerkverbinding maken via Windows. De netwerkverbinding hoeft niet gemaakt te worden want dit gebeurt al automatisch door SecurStick.

FTP heeft hier niets mee te maken.

De webdav-plugin heb je niet nodig maar kun je wel gebruiken om op een andere manier toegang te hebben tot je versleutelde bestanden. De webdav-plugin voegt een WebDAV-client toe aan Total Commander. Hiermee kan Total Commander direct communiceren met de WebDAV-server. Total Commander maakt dan geen gebruik van de WebDAV-client van Windows die toegang tot de WebDAV-server mogelijk maakt via een stationsletter.

De webdav-plugin gebruik je als volgt:
  • Installeer de webdav-plugin (dit hoef je natuurlijk maar 1 keer te doen)
  • Start SecurStick en log in.
  • In Total Commander, ga naar netwerkomgeving (drive "\").
  • Ga naar WebDAV (je komt in \\\WebDAV\).
  • Druk op F7 om een profiel voor de WebDAV-server te maken (dit hoef je maar 1 keer te doen).
    Geef een naam op, bijvoorbeeld "Beveiligde stick" (daarna worden de gegevens van de WebDAV-server gevraagd).
    Vul bij server in: "http://127.0.0.1:81/X" (dit adres wordt door SecurStick aangegeven en is niet voor iedere Windows-versie hetzelfde).
    Bij naam en wachtwoord kun je iets willekeurigs invullen, bijvoorbeeld "test" en "test" (de versleutelde bestanden worden immers door de WebDAV-server onversleuteld beschikbaar gemaakt!).
    Klik op de OK-knop (het profiel van de verbinding is nu aangemaakt).
  • Ga nu naar de verbinding die je juist gemaakt hebt (bijvoorbeeld "Beveiligde stick").
Omdat je Total Commander op de stick hebt staan, zou je er trouwens ook voor kunnen kiezen om SecurStick helemaal niet te gebruiken maar in plaats daarvan Total Commander te gebruiken om je bestanden op te slaan in een ZIP-bestand met AES256-versleuteling.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Nou nou, petje af! Je beschrijving is gewoon toppie. De belangrijkste regel (voor mij) in je uitleg was 'ga naar netwerkomgeving (drive"\").
Daar heb ik totaal niet aan gedacht en dus ook niet onderzocht naar mogelijkheden. Ik heb steeds in de menubalk gezocht.

Het draait nu als een zonnetje!

Je tip over een versleuteld gecomprimeerd bestand had ik eerder al wel overwogen, maar SecurStick heeft als extra, dat zelfs de bestandsnamen versleuteld worden. Dat doet het gratis programma TrueCrypt overigens ook, maar de niet alledaagse manier van toegang tot versleutelde directories die SecurStick biedt, vind ik gewoon leuker om toe te passen (binnen TotalCMD). Althans, dankzij Power Member White!!
Licentie#8923
Post Reply