Configuratie»Diversen»Toetsencombinaties herdefiniëren

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Configuratie»Diversen»Toetsencombinaties herdefiniëren

Post by *Sjef van Egmond »

Deleted
Last edited by Sjef van Egmond on 2013-04-13, 11:40 UTC, edited 1 time in total.
Licentie#8923
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Post by *Rein de Jong »

Niet gewoon met "%L" (Wel de " " tikken)
%L Long file names including the complete path, e.g. c:\Program Files\Long name.exe


Leuk die associaties.
Ik gebruik ArtSee als viewer omdat die direct een fullscreen slideshow kan starten. Daarvoor gebruik ik:

Opdracht: c:\Util\Artsee.exe
Parameters: -slide -sortname -t7000 -nosubfolders -fullscreen %P
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Beste Rein,

Ik vermoed dat je mij toch iets te hoog inschat. Wellicht heb je gedacht dat ik aan een half woord genoeg zou hebben, maar ik begrijp jammer genoeg niet precies wat je bedoeld. Ik heb de methode even in een plaatje vervat (zie http://members.casema.nl/sve/totalcmd/tc-config.htm)
Daarmee heb je waarschijnlijk voldoende om te zien wat ik verkeerd heb gedaan.
De parameter "L" heb ik ook achter de Opdracht gezet, die ik zowel zonder als met aanhalingstekens heb ingevoerd. Het enige dat er gebeurt na de selectie van een bestand en daarna Ctrl»X is de opstart van Photoshop en daar blijft het bij. Ook zonder parameter werkt het niet. Het bestand wordt dus niet in Photoshop geladen, zoals bij een associatie.
Licentie#8923
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4620
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Configuratie»Diversen»Toetsencombinaties herdefiniëren

Post by *white »

Sjef van Egmond wrote:Mijn Photoshop-bestanden (.psd) zijn gekoppeld aan FastStoneViewer, zodat ik ze meteen (en sneller) kan bekijken via een Enter in TotalCMD. Maar nu wil ik ze ook meteen naar Photoshop kunnen sturen d.m.v. de toetscombinatie Ctrl»X. Ik heb daarvoor de opdracht em_Photoshop aangemaakt. Daarmee wordt Photoshop opgestart zodra ik een bestand selecteer en op Ctrl»X druk. Echter, het bestand wordt niet in Photoshop geladen. Ik mis een parameter. Ik heb al "%1" geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Goede raad is duur (gelukkig niet op dit forum).
Ik heb geen ervaring met Photoshop. Maar ik heb even gegoogeld en naar het schijnt, ondersteunt Photoshop in het geheel geen opdrachtregelparameters. Je zult een scriptje moeten schrijven die Photoshop start en de op de opdrachtregel aan het scriptje meegegeven bestandsnaam laadt in Photoshop.
Rein de Jong wrote:Niet gewoon met "%L" (Wel de " " tikken)
%L Long file names including the complete path, e.g. c:\Program Files\Long name.exe
%L bevat de naam van het tijdelijke bestand met de namen van de geselecteerde bestanden en mappen. En %L is in de 8.3-DOS-vorm. Aanhalingstekens eromheen zetten, voegt niets toe.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Geachte White,
Mijns inziens is een speciale, door Adobe opgegeven parameter helemaal niet nodig. Ik kan b.v. in bijna elke grafische viewer een aantal programma's invoeren waar ik het op dat moment getoonde bestand naartoe gestuurd wil hebben. En daar kan ik elk programma voor invoeren, ook Photoshop. Dat gaat dan meestal door een toetscombinatie in de drukken, b.v. Ctrl»1 t/m 3 (drie verschillende programma's naar keuze). Volgens mij doet TotalCMD hetzelfde, als je maar weet welke gegevens je moet invoeren. Het lijkt mij dat het gezien moet worden als een soort 'tijdelijke associatie', vormgegeven in Configuratie»Opties»Diversen»Toetsencombinaties herdefiniëren.
Groet, Sjef
Licentie#8923
User avatar
Rein de Jong
Senior Member
Senior Member
Posts: 393
Joined: 2005-01-30, 20:26 UTC
Location: NL
Contact:

Re: Configuratie»Diversen»Toetsencombinaties herdefiniëren

Post by *Rein de Jong »

white wrote:
Rein de Jong wrote:Niet gewoon met "%L" (Wel de " " tikken)
%L Long file names including the complete path, e.g. c:\Program Files\Long name.exe
Je hebt helemaal gelijk Ik gebruik het voor:

Opdracht: %comspec% /c
Parameters: type "%L" >>"C:\Temp\List.Lst"

Tja, stond de bestandsnaam er rechtstreeks in dan had ik het wel met echo gedaan.

Voor Sjef zou je de parameter %P%S moeten gebruiken. De aanhalingstekens zijn niet nodig. Bij een naam met spaties zet TC ze er zelf omheen.
Groetjes/
______/Rein

--- Moderator NL-forum ---
zie ook: https://www.reindejong.nl/totcmd
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4620
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Sjef van Egmond wrote:Mijns inziens is een speciale, door Adobe opgegeven parameter helemaal niet nodig. Ik kan b.v. in bijna elke grafische viewer een aantal programma's invoeren waar ik het op dat moment getoonde bestand naartoe gestuurd wil hebben. En daar kan ik elk programma voor invoeren, ook Photoshop. Dat gaat dan meestal door een toetscombinatie in de drukken, b.v. Ctrl»1 t/m 3 (drie verschillende programma's naar keuze). Volgens mij doet TotalCMD hetzelfde, als je maar weet welke gegevens je moet invoeren. Het lijkt mij dat het gezien moet worden als een soort 'tijdelijke associatie', vormgegeven in Configuratie»Opties»Diversen»Toetsencombinaties herdefiniëren.
Tot op heden kan Total Commander alleen een interne associatie maken m.b.v. een opdrachtregel met parameters. Andere programma's gebruiken misschien DDE of COM. Noem eens een paar van die grafische viewers waar je het over hebt, waarin jij Photoshop kan invoeren?

Het kan ook zijn dat ik verkeerd gegoogeld heb (althans de verkeerde conclusies trok) en photoshop wel een bestandsnaam als parameter op de opdrachtregel accepteert. Ik kan dat niet testen.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Goede vrienden!

Met het laatste bericht van Rein ben ik helemaal uit de droom geholpen. De parameter %P%S, dat is 'm. Zoals gezegd, ik kan bestanden ook vanuit de meeste grafische viewers starten via een sneltoets, maar meteen vanuit TotalCMD scheelt gewoon tijd. Heel blij mee Rein! Bedankt voor je oplossing!

Aan White
IrfanView 4.3 (gratis):
Menu Bestand»Openen met externe bewerker
Toets: Shift»E
Programma's invoeren:
Menu Opties»Eigenschappen»Overige

FastStone ImageViewer 4.6 (gratis):
Menu Bewerken»Bewerken met extern programma
Toetsen: E, Alt»2, Alt»3, Alt»4
Programma's invoeren:
Menu Instellingen»Instellingen»Programma's
-Aanbevolen-

XN-view 1.98 (gratis):
Menu Gereedschappen»Openen met...
Toetsen: Alt»1, Alt»2, Alt»3, enz
Programma's invoeren:
Menu Gereedschappen»Openen met...»Programma toevoegen...

CompuPic Pro 6.23:
Menu Edit»Configure Actions and Applications
Programma's in te voeren per extensie met twee opties: Dubbelklik op thumbnail en Ctrl»dubbelklik op thumbnail

ACDSee Classic 2.44 (gratis):
Contextmenu op thumbnail»Shell»Edit with...
Toetsen: Ctrl»Shift»E
(niet rechtstreeks naar programma)
Licentie#8923
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4620
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

2Sjef van Egmond

Blijkbaar accepteert Photoshop dus toch een bestandsnaam als opdrachtregelparameter. Dan werkt het natuurlijk in Total Commander en in alle andere programma's.

De parameter %P%S zet meerdere bestandsnamen (inclusief volledig pad) op de opdrachtregel wanneer meerdere bestanden zijn geselecteerd. Gaat dat ook goed met Photoshop? Gebruik anders %P%N.

En bij gebruik van %P%S moet je ook rekening houden met de maximale lengte van de opdrachtregel zoals vermeld staat in de Help van Total Commander.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Verdorie, daar had ik nog niet aan gedacht: meerdere bestanden met één sneltoets naar Photoshop (of een ander programma) sturen. Meteen uitgeprobeerd en het werkt met %P%S.
Ik heb me trouwens niet gerealiseerd dat het eigenlijk simpel via de opdrachtregel gaat. Heel vroeger gebruikte ik die optie wel via een Ctrl»Enter op een programma in het ene venster en vervolgens een Ctrl»Enter op een bestand in het andere venster.
Overigens werkt deze methode niet meer (DOS?).
Dank voor deze uitleg, want ik snap nu ook (enigszins) hoe het werkt.

Ik schaam me wel een beetje dat ik ervan uitgegaan ben dat mijn vraag niet beantwoord zou kunnen worden via het raadplegen van TotalCMD's Helpbestand. Erger nog: nu ik vermoed te weten waar ik het zoeken moet in Help (Command line parameters) zie ik alleen /S en /P en daar had ik toch echt niet uitgekomen. En als ik het goed begrijp start je met /N een nieuwe TotalCMD. Maar hoe deze instelling Photoshop zou kunnen opstarten èn een bestand inladen doorzie ik toch nog niet. Van twee TC's zie ik trouwens ook niets terug op mijn taakbalk. Ik heb het uiteraard getest en het werkt nog ook... Alleen niet met meerdere bestanden tegelijk. Hoe het ook zij, die /N zit in m'n achterhoofd mochten sommige extensies problemen geven.

In het ini-bestand staat nu wèl de regel: C+X=em_photoshop en dat is dan weer een geruststelling voor iemand die al jaren TC gebruikt, maar toch nooit zo diep heeft gegraven als jullie beiden.
Mijn vraag was voor White waarschijnlijk zo voor de hand liggend, dat hij dieper heeft gezocht dan nodig was. Het kan natuurlijk ook aan de opbouw van mijn vraag hebben gelegen...
In elk geval, hartelijk dank aan jullie beiden voor alle (Google)-moeite en de leerzame tekst.
Licentie#8923
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4620
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Sjef van Egmond wrote:Heel vroeger gebruikte ik die optie wel via een Ctrl»Enter op een programma in het ene venster en vervolgens een Ctrl»Enter op een bestand in het andere venster.
Overigens werkt deze methode niet meer (DOS?).
Het werkt nog wel. Het programma en het bestand moeten dan wel in dezelfde map staan. Of gebruik Ctrl+Shift+Enter.
Sjef van Egmond wrote:Ik schaam me wel een beetje dat ik ervan uitgegaan ben dat mijn vraag niet beantwoord zou kunnen worden via het raadplegen van TotalCMD's Helpbestand. Erger nog: nu ik vermoed te weten waar ik het zoeken moet in Help (Command line parameters) zie ik alleen /S en /P en daar had ik toch echt niet uitgekomen. En als ik het goed begrijp start je met /N een nieuwe TotalCMD. Maar hoe deze instelling Photoshop zou kunnen opstarten èn een bestand inladen doorzie ik toch nog niet. Van twee TC's zie ik trouwens ook niets terug op mijn taakbalk. Ik heb het uiteraard getest en het werkt nog ook... Alleen niet met meerdere bestanden tegelijk. Hoe het ook zij, die /N zit in m'n achterhoofd mochten sommige extensies problemen geven.
Je verwart de opdrachtregelparameters om Total Commander te starten met de opdrachtregelparameters om andere programma's te starten. Je kijkt dus op de verkeerde plek in de help.

In het dialoogvenster "Gebruikerscommando em_photoshop wijzigen" zit een Help-knop. Klik op de Help-knop of druk op F1. Kijk bij "Parameters".
Sjef van Egmond wrote:Mijn vraag was voor White waarschijnlijk zo voor de hand liggend, dat hij dieper heeft gezocht dan nodig was.
Klopt. Dat was een inschattingsfout van mij.

Overigens zijn %P, %N, %S, enz. helemaal geen parameters, hoewel ze wel zo genoemd worden in de help. Het zijn variabelen die gebruikt kunnen worden in de parameterlijst. Total Commander vervangt deze variabelen door werkelijke waardes.
User avatar
Sjef van Egmond
Member
Member
Posts: 120
Joined: 2007-03-25, 15:44 UTC
Location: The Netherlands
Contact:

Post by *Sjef van Egmond »

Het werkt nog wel. Het programma en het bestand moeten dan wel in dezelfde map staan. Of gebruik Ctrl+Shift+Enter.
Die sneltoets kende ik nog niet. Weer wat opgestoken.
In het dialoogvenster "Gebruikerscommando em_photoshop wijzigen" zit een Help-knop. Klik op de Help-knop of druk op F1. Kijk bij "Parameters".
Helemaal duidelijk, white!
Nogmaals hartelijk dank.
Licentie#8923
Post Reply