Bestand soms locked..

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
Riah
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2011-12-19, 12:45 UTC
Location: Netherlands

Bestand soms locked..

Post by *Riah »

Goedemorgen,heb een vraagje over een bewerking met mijn favoriete commander.. :wink:
-
Image: http://img546.imageshack.us/img546/4406/3420.jpg

Had geen problemen met TC beta 17a maar na een windows reinstall met beta 17a kom ik het volgende probleem tegen.

Zoals op dit plaatje te zien kan ik een bestand na inpakken in .rar niet verwijderen maar weet niet of dit aan total commander ligt of aan iets anders. Na downloaden van het bestand van sourceforge kan ik het bestand verplaatsen,deleten etc. Maar zodra ik er een bewerking op los heb gelaten krijg ik de melding dat het bestand in gebruik is. Attributes van het bestand is [a] archief.

Geinstalleerd zijn TC beta 17a (32bit) en de plugins diskdirextended en 7zip.

Wie oh wie weet raad? :D

update: na het sluiten en weer starten van TC kan ik het bestand wel zonder problemen verwijderen. Na bewerking blijft het bestand weer *locked* en kan niet verwijderd worden.. :?
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Welk programma gebruik je voor het inpakken in .rar ?
Riah
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2011-12-19, 12:45 UTC
Location: Netherlands

Post by *Riah »

white wrote:Welk programma gebruik je voor het inpakken in .rar ?
Met WinRAR. In TC via rightclick (contextmenu/winrar add to archive). Het schijnt alleen met .exe files te gebeuren die ik na inpakken alleen kan verwijderen door eerst TC te sluiten en weer te openen. :?

--
(sorry voor de late reactie maar ben net terug uit het ziekenhuis)
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Riah wrote:
white wrote:Welk programma gebruik je voor het inpakken in .rar ?
Met WinRAR. In TC via rightclick (contextmenu/winrar add to archive). Het schijnt alleen met .exe files te gebeuren die ik na inpakken alleen kan verwijderen door eerst TC te sluiten en weer te openen. :?
Wat gebeurt er als je Total Commander opstart met een nieuw (nog niet bestaand) ini-bestand? Bijvoorbeeld door Total Commander te starten met parameter /i:

Code: Select all

TOTALCMD.EXE /i=".\nieuwe_ini.ini"
Welke versie van WinRAR gebruik je? En welke Windows-versie?
Riah
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2011-12-19, 12:45 UTC
Location: Netherlands

Post by *Riah »

white wrote:
Riah wrote:
white wrote:Welk programma gebruik je voor het inpakken in .rar ?
Met WinRAR. In TC via rightclick (contextmenu/winrar add to archive). Het schijnt alleen met .exe files te gebeuren die ik na inpakken alleen kan verwijderen door eerst TC te sluiten en weer te openen. :?
Wat gebeurt er als je Total Commander opstart met een nieuw (nog niet bestaand) ini-bestand? Bijvoorbeeld door Total Commander te starten met parameter /i:

Code: Select all

TOTALCMD.EXE /i=".\nieuwe_ini.ini"
Welke versie van WinRAR gebruik je? En welke Windows-versie?
Met parameter /i opent TC wel nieuwe ini maar het probleem blijft hetzelfde. Werk met winRAR 4.00 - windows 7 home premium [32bit] incl alle updates.
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Riah wrote:Met parameter /i opent TC wel nieuwe ini maar het probleem blijft hetzelfde. Werk met winRAR 4.00 - windows 7 home premium [32bit] incl alle updates.
Helpt het als je de ini-optie VistaDelete=1 wijzigt in VistaDelete=0?

Kun je het bestand wel hernoemen (en dan verwijderen)?
Riah
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2011-12-19, 12:45 UTC
Location: Netherlands

Post by *Riah »

white wrote:
Riah wrote:Met parameter /i opent TC wel nieuwe ini maar het probleem blijft hetzelfde. Werk met winRAR 4.00 - windows 7 home premium [32bit] incl alle updates.
Helpt het als je de ini-optie VistaDelete=1 wijzigt in VistaDelete=0?

Kun je het bestand wel hernoemen (en dan verwijderen)?
Heb VistaDelete=0 (en =1 ook kort geprobeerd voor de zekerheid) toegevoegd in de .ini want het was niet aanwezig maar het resultaat is hetzelfde, hoewel de melding nu 'anders' is. Schrijfbeveiliging. Image: http://img217.imageshack.us/img217/7374/0942t.jpg Die is er niet en het bestand heeft als attrib alleen een 'A'(rchive).

Als ik het bestand probeer te renamen (om vervolgens te kunnen verwijderen) krijg ik Image: http://img831.imageshack.us/img831/8568/96053541.jpg >>Let wel,ik move/verplaats niets maar probeer voorzichtig op de naam te klikken zodat deze 'editable' wordt en haal dan enkele characters weg en druk op enter waarop de situatie zoals op het plaatje ontstaat..


De 'lock' komt -zie ik net- niet alleen voor bij het gebruik van winrar maar ook bij 7zip 9.22. Het blijft vreemd.. :roll:[/img]
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

Jouw probleem lijkt op het volgende probleem gemeld in het Engelse forum:
Impossible to delete .EXE .DLL - "File In Use"

Daar treedt het probleem alleen op als de optie "Verkenner-wismethode gebruiken" aan staat. Maar dat is bij jou denk ik niet het geval...

Treedt het probleem ook op als je Verkenner gebruikt? Dus inpakken in Verkenner en dan verwijderen in Verkenner. Gaat dat wel?

Treedt het probleem ook op met Total Commander 7.56a?

De prullenbak leegmaken, help dat?

De virusscanner tijdelijk uitschakelen, helpt dat?
Riah
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2011-12-19, 12:45 UTC
Location: Netherlands

Post by *Riah »

white wrote:Jouw probleem lijkt op het volgende probleem gemeld in het Engelse forum:
Impossible to delete .EXE .DLL - "File In Use"

Daar treedt het probleem alleen op als de optie "Verkenner-wismethode gebruiken" aan staat. Maar dat is bij jou denk ik niet het geval...

Treedt het probleem ook op als je Verkenner gebruikt? Dus inpakken in Verkenner en dan verwijderen in Verkenner. Gaat dat wel?

Treedt het probleem ook op met Total Commander 7.56a?

De prullenbak leegmaken, help dat?

De virusscanner tijdelijk uitschakelen, helpt dat?
1. Optie verkenner wismethode staat niet aan.
2. In verkenner kan ik het bestand inpakken en vervolgens het
origineel gewoon deleten.
3. Ja probleem ook met 7.56a.
4. Prullenbak leegmaken heeft geen effect.
5. Virusscanner en firewall uit heeft ook geen effect.

Wil je sowieso bedanken voor de moeite die je doet om dit probleem op te lossen.. :)
User avatar
CopyCats
Member
Member
Posts: 195
Joined: 2003-02-05, 13:09 UTC
Location: Netherlands
Contact:

Post by *CopyCats »

Riah, zou je onder Configuratie | Opties | Pictogrammen eens "geen pictogrammen" kunnen kiezen, en kijken of het dan nog optreedt?

Ik zou je overigens aanraden het zo mogelijk ook in de beta-sectie te melden, zodat Christian kan proberen de oorzaak te achterhalen en zonodig op te lossen. Vermeld dan ook de gebruikte Windows-versie en of het probleem ook bij gebruik van de actuele versie v7.56a optreedt.

Als je snel een practische oplossing zoekt, kijk dan eens naar het freeware-programmaatje Unlock, dat er bijna altijd in slaagt om gelockte bestanden vrij te maken zodat je ze weer kunt wissen of hernoemen:
http://www.emptyloop.com/unlocker/

vr.groet,
-Daan-
#5050 :: Everyone who believes in telekinesis, raise my hand!
Riah
Junior Member
Junior Member
Posts: 9
Joined: 2011-12-19, 12:45 UTC
Location: Netherlands

Post by *Riah »

CopyCats wrote:Riah, zou je onder Configuratie | Opties | Pictogrammen eens "geen pictogrammen" kunnen kiezen, en kijken of het dan nog optreedt?

Ik zou je overigens aanraden het zo mogelijk ook in de beta-sectie te melden, zodat Christian kan proberen de oorzaak te achterhalen en zonodig op te lossen. Vermeld dan ook de gebruikte Windows-versie en of het probleem ook bij gebruik van de actuele versie v7.56a optreedt.

Als je snel een practische oplossing zoekt, kijk dan eens naar het freeware-programmaatje Unlock, dat er bijna altijd in slaagt om gelockte bestanden vrij te maken zodat je ze weer kunt wissen of hernoemen:
http://www.emptyloop.com/unlocker/

vr.groet,
-Daan-
Hoi Daan,

Heb het uitgevoerd maar ook zonder pictogrammen blijft het probleem bestaan. Dank voor de tip van unlocker. Gebuikte altijd malwarebytes; daarin zit fileassassin die 'locked' bestanden kan unlocken.

Zal alles in het engels vertalen,even netjes op een rij zetten en in het beta forum plaatsen zodat Christian er naar kan kijken.

Dank voor alle hulp tot nu toe :)
groet
Ria
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4618
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Post by *white »

2Riah

Ik vermoed dat het te maken heeft met een foutieve shellextensie. Voor instructies hoe je een foutieve shellextensie kunt traceren, zie hier.
Post Reply