Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *ceth »

Dag Forumleden;
Ik heb v.d. website van Sjef v. Egmond een mooie plugin “GifWDX”gezien, gedownload en geïnstalleerd.
Ik wil graag kleine animaties (gifjes) extraheren, maw enkele frames verwijderen cq bewerken . Dat bewerken zal waarschijnlijk wel in in een ander progje moeten gebeuren. Mogelijk kan dat in PSP 7, waarin de animatie nog zit.
Vraag: Hoe krijg ik “gifWDX” aan de praat? maw hoe importeer ik een animatie in die plugin? en de frame's bewerken. Ik heb div. dingen geprobeerd; RMK, dub. klik, zucht; wat doe ik verkeerd.
Ik heb xp/sp3 en TC 7.56a (nl)
groet Ceth
User avatar
mnass
Junior Member
Junior Member
Posts: 31
Joined: 2006-01-28, 10:31 UTC
Location: Helmond

GifWDX is een WCX

Post by *mnass »

Beste Ceth,

Je bedoeld gifWCX.

Een WCX is een packerplugin en werkt dus via het inpakmenu van Total Commander.

De plugin is afkomstig van http://www.totalcmd.net/plugring/gifwcx.html. De plugin wordt door die site geleverd met een (engelstalige) handleiding in het bestand ReadMe.txt. Bij jou staat dat vermoedelijk in de directory waarin GifWCX is geinstalleerd door Total Commander. Anders kun je het vinden in het zipbestand waarin de plugin zat. Open dat bestand met Ctrl-PageDown, anders probeert de pluging zich nog een keer te installeren.

Volgens de handleiding moet je eerst de extensie "gif" aanmaken in het packer dialoogscherm van TC. Daarna kun je animated gifs openen met de toetscombinatie CTRL-PageDown.
Je kunt ook vanuit meerdere plaatjes een animated gif samenstellen (selecteren en dan via Alt-F5 inpakken met de optie "gif" aangevinkt).

Suc6
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *ceth »

Dag Mnass;
Hartelijk dank voor het advies! Ik bedoel inderdaad WCX !

Mijn engels is redelijk, maar technisch zoals dit is toch een vak apart.
Ik heb de text file in Word geplakt en door MS laten vertalen. Dan krijg je wel een soort steenkool engels, maar in grote lijnen is het te begrijpen.
Ik ga ermee aan de slag.
Ik had echter eerst versie 1.0 geïnstalleerd. Dankzij uw link, zag ik, dat er een versie 1.1 was. Deze gedownload. Ik neem aan, dat ik eerst de oude eraf moet halen. Wat ik op dit forum en elders gelezen heb, moet ik een plugin installeren, die dat netjes kan regelen.


- Sorry, maar ik begrijp niet goed precies wat er bedoelt wordt met eerst een extentie gif aanmaken in het packer dialoogscherm?. Ik heb naar de website v.d. maker gekeken , maar kom er niet uit.
Moet ik een aparte map maken? of files inpakken?

groeten
Ceth
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4614
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *white »

ceth wrote:Ik had echter eerst versie 1.0 geïnstalleerd. Dankzij uw link, zag ik, dat er een versie 1.1 was. Deze gedownload. Ik neem aan, dat ik eerst de oude eraf moet halen. Wat ik op dit forum en elders gelezen heb, moet ik een plugin installeren, die dat netjes kan regelen.
De oude eraf halen hoeft niet. Over het algemeen kun je nieuwe versies van plugins over de oude heen installeren.
ceth wrote: - Sorry, maar ik begrijp niet goed precies wat er bedoelt wordt met eerst een extentie gif aanmaken in het packer dialoogscherm?. Ik heb naar de website v.d. maker gekeken , maar kom er niet uit.
Moet ik een aparte map maken? of files inpakken?
Ik heb een handleiding voor je geschreven. Zie hier. Kijk bij De plug-in moet handmatig geïnstalleerd worden.

Wellicht beter is om het bestand "gifwcx.zip" aan te passen zodat de optie De plug-in maakt gebruik van het in Total Commander geïntegreerde installatieprogramma van toepassing is. Doe hiertoe het volgende:
  • Kopieer het bestand "gifwcx.zip" naar "Mijn installatieprogramma voor gifwcx.zip".
  • Voeg aan het gecomprimeerde bestand "Mijn installatieprogramma voor gifwcx.zip" een bestand toe met de naam "pluginst.inf" en met de volgende inhoud:

    Code: Select all

    [plugininstall]
    description=GIFWCX v1.1 - GIF Extension plugin for Total Commander
    type=wcx
    file=GifWcx.wcx
    defaultextension=gif
    defaultdir=GifWcx
    
Veel plezier ermee :P
User avatar
mnass
Junior Member
Junior Member
Posts: 31
Joined: 2006-01-28, 10:31 UTC
Location: Helmond

Re: Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *mnass »

ceth wrote: .... - Sorry, maar ik begrijp niet goed precies wat er bedoelt wordt met eerst een extentie gif aanmaken in het packer dialoogscherm?. ...
Zie de handleiding waarin (vrij vertaald) staat:

Installatie
- Ga naar Configuratie, Opties..., Inpakken
- Klik op de knop Inpakplug-ins configureren...
- Typ gif in het vakje Alle bestanden met extensie (eindigend op):
- Klik op Nieuw Type... en selecteer gifwcx.wcx uit de installatiedirectory
- Klik op OK
- Klik op OK
- Je kunt nu werken met GifWCX:
- Ctrl-Pagedown = inhoud bekijken en evt. wijzigen
- Alt-F5 = Animated gif-bestand samenstellen (inpakken)

GIF-bestand bekijken/wijzen
- Selecteer een gif-bestand.
- Typ Ctrl+PageDown.
- Je ziet dan de inhoud van het gifbestand.
- Je kunt hierin werken zoals in een normale directory (zoals in een ZIP-bestand).
- Bestanden eruit halen of toevoegen via F5 (Kopieëren) of slepen.
- Bestanden verwijderen via Del.

GIF-bestand maken
- selecteer de gif-, bmp-, jpeg- en/of png-bestanden die je wilt gebruiken om een animated gif samen te stellen.
- typ Alt+F5.
- Kies het inpakprogramma gif (knopje rechts in het scherm).
- Klik op Instellen en ga het gif-bestand maken.

Kijk ook nog eens op de site van Sjef van Egmond. Hij legt daar uit hoe je de WCX-pluging Total RSZ moet gebruiken. Dit is analoog aan de werkwijze van GifWCX.
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *ceth »

@ White & Mnass;
alvast hartstikke bedankt voor de hulp, doet me goed.

Ik ga eea uitproberen, en laat jullie weten hoe het me vergaan is.
Kan een paar dagen duren.
Ik wens jullie e.a. fijne en mooie dagen

groet Ceth
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *ceth »

@ White:

Dank voor de handleiding mbt de plugins. Hoewel ik ong. wel weet, wat een plugin inhoud, vind ik het toch lastig fenomeen mbt TC. Niet zo zeer het downloaden, dan wel de install./toepassing/werking ervan. Mede, omdat de text file vaak in technisch Engels is, en er verschillende soorten plugins zijn.

Uw handleiding maakt wel eea duidelijker, mn vanuit TC gezien dan.
Uw 2e tip om het "gifWCX" bestand aan te passen, heb ik maar niet toegepast....
Dat was toch net iets teveel v.h. goede :oops: Ik ben niet zo programmeertaal-man. Ik dankt de hemel, dat de Dos-tijdperk voorbij was. Ik ben meer visueel ingesteld. De 1e methode van installeren was ook gelukt.

@ Mnass; ook mede uw uitleg kwam ik er uit, mn de werking. Ik maakte ook een denkfout; ik had iets (teveel) verwacht, nl v.e. soort progje waarin ik de afbeeldingen zag. :oops: Tot ik een helder moment kreeg, en op Weergave/voorbeeldvenster klikte. Toen zag ik op het re.scherm de in het li.scherm geselecteerde frame. Hoe eenvoudig kan 't leven zijn, nietwaar? Ja 't werkt. Voor ff snel een simpele animatie maken cq snel een frame erbij maken/verwijderen is het een aardige toepassing. Ik heb iets met animatie's, vandaar de belangstelling voor deze plugin.

Dank voor uw beiden hulp.

Groet Ceth
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4614
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *white »

ceth wrote:Ik heb iets met animatie's, vandaar de belangstelling voor deze plugin.
Wellicht wil je dan ook Imagine eens uitproberen. Dat is een prima programma om afbeeldingen te bekijken en bevat ook een "animatie fabriek". Het programma kan als losstaand programma geinstalleerd worden (met het installeerprogramma). Het kan als listerplug-in geinstalleerd worden (open het ZIP-bestand in Total Commander), en/of het kan als plug-in voor inpakken geinstalleerd worden (installeer handmatig).
Een nadeel van Imagine: Nederlands is niet beschikbaar.
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *ceth »

Dank u White;

goede tip, en reeds geïnstalleerd, zowel in TC als los progje.

Werkt goed om snel kleine animatie te bekijken. Deed ik voorheen in de browser van FF of IE8.
Dit is gemakkelijker en sneller

Groet
Ceth
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4614
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *white »

ceth wrote:Uw 2e tip om het "gifWCX" bestand aan te passen, heb ik maar niet toegepast....
Ik heb de schrijver van de plug-in een e-mail gestuurd met de suggestie het bestand pluginst.inf toe te voegen. Dat heeft hij gedaan. En hij heeft ook gelijk een nieuwe versie uitgebracht die gebaseerd is op nieuwere libraries.

Dus handmatig installeren van deze plug-in hoeft niet meer.
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *ceth »

Dag White;

Heel aardig, ga 'm ophalen. Kijken of er iets veranderd is.

Bedankt voor 't meedenken om 't anderen makkelijker te maken

Fijne dagen gewenst
Ceth

Edit: moet kennelijk nog komen, versie dd 2004 staat er nog, maaar ik heb geduld
groet Ceth
User avatar
white
Power Member
Power Member
Posts: 4614
Joined: 2003-11-19, 08:16 UTC
Location: Netherlands

Re: Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *white »

ceth wrote: Edit: moet kennelijk nog komen, versie dd 2004 staat er nog, maaar ik heb geduld
De informatie op totalcmd.net is nog niet geupdatet. Maar kies je voor downloaden, dan wordt de nieuwe versie gedownload.

De schrijver van de plug-in was niet degene die de plug-in oorspronkelijk op totalcmd.net heeft gezet. De schrijver van de plug-in kan daardoor niet zelf de informatie wijzigingen, maar heeft de wijzigingen wel al doorgegeven.

Je kan de plug-in ook downloaden via de website van de schrijver van de plug-in. Link: http://www.saschahlusiak.de/index.php?content=wcx&lang=en
ceth
Junior Member
Junior Member
Posts: 24
Joined: 2006-11-21, 17:24 UTC

Animatie bewerken met plugin "gifwcx"

Post by *ceth »

Dag White;

Dank voor de uitleg en de link.
Ik ga tussen de appelflappen, oliebollen en de glühwein er mee aan de slag

Goed uiteinde gewenst en natuurlijk ook voor de overige
forumleden
Ceth
Post Reply