Hoe wijzig je de naam met F2?

Moderated forum for Dutch users

Moderators: white, Rein de Jong

Post Reply
J.M.P.(Hans) Urbanus
New Member
New Member
Posts: 1
Joined: 2021-06-14, 14:00 UTC

Hoe wijzig je de naam met F2?

Post by *J.M.P.(Hans) Urbanus »

In windows 10 kan je met F2 de naam wijzigen. In TC werkt dat niet. Nu moet je met de muis er op klikken en dat is lastig. Is er soms een makkelijker manier of zou dat een toevoeging voor TC kunnen zijn.
User avatar
tuska
Power Member
Power Member
Posts: 3740
Joined: 2007-05-21, 12:17 UTC

Re: F2

Post by *tuska »

wincmd.ini

[Shortcuts]
F2=cm_RenameSingleFile <-- maak deze ingang | make this entry | tätige diesen Eintrag

Herstart Totale Bevelhebber | Restart TC | Starte Total Commander neu
Henrie
Member
Member
Posts: 194
Joined: 2006-09-03, 23:12 UTC
Location: Volkel, the Netherlands

Re: F2

Post by *Henrie »

Tuska's verhaal klopt maar zelfs voor mij als geoefende Total Commander gebruiker een beetje cryptisch.

Ga in het menu van Total Commander naar 'Configurarie' > 'Instellingenbestanden direct wijzigen...'
De bestanden wincmd.ini en wcx_ftp.ini worden nu in 2 verschillende kladblok instanties geopend.
wcx_ftp.ini kan direct afgesloten worden.

Zoek in wincmd.ini naar [Shortcuts]
Indien gevonden, voeg direct daaronder 'F2=cm_RenameOnly' (zonder aanhalingstekens) toe.

Indien [Shortcuts] niet aanwezig is in het wincmd.ini bestand voeg aan het einde van het bestand de volgende 2 regels toe.
[Shortcuts]
F2=cm_RenameOnly

Hierna het bestand wincmd.ini opslaan en kladblok afsluiten.
Hierna Total Commander afsluiten en opnieuw starten. Nu zou F2 moeten werken om bestanden te hernoemen.
User avatar
tuska
Power Member
Power Member
Posts: 3740
Joined: 2007-05-21, 12:17 UTC

Re: F2

Post by *tuska »

2Henrie
Ik spreek je taal niet.
Daarom moest ik het kort houden.

Uw instructies zijn perfect :thumbsup: :)
NotNull
Senior Member
Senior Member
Posts: 266
Joined: 2019-11-25, 20:43 UTC
Location: NL

Re: F2

Post by *NotNull »

En voor de zekerheid, nóg een andere manier :)
(uitgaande van een Nederlandse menu indeling)

  • In het menu, selecteer Configuratie > Opties
  • In de linker lijst, selecteer Diversen (onderaan de ljst)
  • Onder de groep Toetsencombinaties herdefiniëren, kies Toets F2 uit de lijst
    (zonder Control, Alt, Shift of Win aan te vinken)
  • In de regel met Opdracht, klik op het vergrootglas (nou ja ... glaasje ;))
  • In het nieuwe venster Opdracht kiezen dat verschijnt, typ cm_RenameSingleFile in het Filter vak
  • Klik op cm_RenameSingleFile 1007 Bestand onder cursor hernoemen
  • Klik OK
  • Terug in het Configuratievenster, klik wederom OK
  • Klaar! (herstart is niet noodzakelijk)
Als je Total Commander weer naar de originele toestand wilt terugbrengen, herhaal dan bovenstaande stappen, maar vervang opdracht = cm_RenameSingleFile door opdracht = Standaard commando (geen verandering)



Nog een extra F2-tip: Na het indrukken van F2, kun je nogmaals F2 intoetsen om de bestandsnaam zonder extensie te selecteren.
Handig!


(ik had geen problemen met @tuska's instructies overigens)
Henrie
Member
Member
Posts: 194
Joined: 2006-09-03, 23:12 UTC
Location: Volkel, the Netherlands

Re: F2

Post by *Henrie »

@NotNull
Ik wist niet eens dat Christian dit ook op een nette manier in de configuratie had ingebouwd. Jammer alleen dat bij keuze van een toetsencombinatie naast de 'Opdracht: Standaard opdracht (geen verandering)' niet ook meteen zichtbaar is wat die ingestelde standaard opdracht is. Ik weet na 20 jaar nog steeds alleen maar de toetsencombinaties welke ik regelmatig gebruik, dus ik zou in de help moeten kijken wat de standaard opdracht is.
NotNull
Senior Member
Senior Member
Posts: 266
Joined: 2019-11-25, 20:43 UTC
Location: NL

Re: F2

Post by *NotNull »

Henrie wrote: 2021-06-19, 08:28 UTC Jammer alleen dat bij keuze van een toetsencombinatie naast de 'Opdracht: Standaard opdracht (geen verandering)' niet ook meteen zichtbaar is wat die ingestelde standaard opdracht is.
Goed punt! Dat is inderdaad een gemis.
Menu:Help > Keyboard geeft dan wel een overzicht van de standaard 'out-of-the-box' instellingen, maar je zou het liefst een overzicht kunnen krijgen van àlle toetscombinaties, inclusief die van eigengemaakte commando's of gewijzigde toetscombinaties.

Ik zal er eens een suggestie aan wagen. Wie weet ...
Post Reply