bestanden hernoemen
Moderators: Rein de Jong, white
bestanden hernoemen
Hallo,
Wanneer ik met total commander de naam van een bestand wil veranderen, komt de extensie er ook bij dus moet ik elke keer .doc of .xls etc. meetypen.
Is er niet een mogelijkheid dat die dat automatisch laat staan als ik op ALT+F6 druk, dat moet dus niet blauw worden (de extensie)
MVG
jordi
Wanneer ik met total commander de naam van een bestand wil veranderen, komt de extensie er ook bij dus moet ik elke keer .doc of .xls etc. meetypen.
Is er niet een mogelijkheid dat die dat automatisch laat staan als ik op ALT+F6 druk, dat moet dus niet blauw worden (de extensie)
MVG
jordi
Ook met 1 enkel bestand kan het soms handiger zijn om van de multi-rename-tool gebruik te maken. Daar kun je de naam wijzigen, of tekens aan toevoegen of vanaf halen, terwijl de extensie ongewijzigd kan blijven.
Een andere verander-methode is Shift+F6. Dan is het complete bestand geselecteerd, en kun je via de pijltjestoetsen de cursor daarin verplaatsen, om bijv. een letter of een string te vervangen. Enter geeft de verandering.
Een andere verander-methode is Shift+F6. Dan is het complete bestand geselecteerd, en kun je via de pijltjestoetsen de cursor daarin verplaatsen, om bijv. een letter of een string te vervangen. Enter geeft de verandering.
0.618033988
Nog een aanvulling op het verhaal van:
Als je 1 bestand wilt hernoemen maar niet de extensie geselecteerd wil hebben doe het volgende:
1. Op het bestand druk je op SHIFT-F6
2. Druk nogmaals op SHIFT-F6
Nu is alleen de bestandsnaam geselecteerd en niet de extensie. Hier is verder geen aanpassing van de wincmd.ini nodig. En is mijn inziens sneller dan MRT (Meervoudig Hernoemen Tool). Ligt misschien ook een beetje aan hoe vingervlug je bent
Groeten,
RolandD
Als je 1 bestand wilt hernoemen maar niet de extensie geselecteerd wil hebben doe het volgende:
Nu is alleen de bestandsnaam geselecteerd en niet de extensie. Hier is verder geen aanpassing van de wincmd.ini nodig. En is mijn inziens sneller dan MRT (Meervoudig Hernoemen Tool). Ligt misschien ook een beetje aan hoe vingervlug je bent

Groeten,
RolandD
Registered user #92105
2 rolandd
Cool ! Dat kende ik niet, die tweede Shift+F6.
Voor veel dingen is de MRT wat omslachtiger inderdaad, maar snelheid is soms relatief. Het hangt er maar van af met wat voor soort hernoeming je te maken hebt.
Moet er 1 letter veranderd worden ? Een hele naam ? Moet er een cijfer bij ? Wil je kleine letters ipv hoofdletters ?
Als je jezelf beperkt door voor elke hernoeming dezelfde methode te gebruiken, dwing je jezelf om naar de 'snelste' methode te zoeken. Als je het wat flexibeler benadert en gebruikt maakt van de verschillende methodes die TC biedt, dan heb je een 'repertoire' aan methodes waaruit je navenant kunt kiezen. Wat de efficiency ten goede kan komen.
Cool ! Dat kende ik niet, die tweede Shift+F6.
Voor veel dingen is de MRT wat omslachtiger inderdaad, maar snelheid is soms relatief. Het hangt er maar van af met wat voor soort hernoeming je te maken hebt.
Moet er 1 letter veranderd worden ? Een hele naam ? Moet er een cijfer bij ? Wil je kleine letters ipv hoofdletters ?
Als je jezelf beperkt door voor elke hernoeming dezelfde methode te gebruiken, dwing je jezelf om naar de 'snelste' methode te zoeken. Als je het wat flexibeler benadert en gebruikt maakt van de verschillende methodes die TC biedt, dan heb je een 'repertoire' aan methodes waaruit je navenant kunt kiezen. Wat de efficiency ten goede kan komen.
0.618033988
- Rein de Jong
- Senior Member
In 6.55 is het net andersom.rolandd wrote: Als je 1 bestand wilt hernoemen maar niet de extensie geselecteerd wil hebben doe het volgende:
1. SHIFT-F6 naam tot laatste punt geselecteerd.
2. Nogmaals SHIFT-F6 Hele naam geselecteerd.
Isse ook logischer IMHO

[LATER] Na door SamZen op de vingers getikt te zijn, ALT gewijzigd in SHIFT om verwarring te voorkomen.[/LATER]
Last edited by Rein de Jong on 2006-08-05, 09:36 UTC, edited 1 time in total.
- Rein de Jong
- Senior Member
Bij mijn TC 6.55 is de default:Rein de Jong wrote:In 6.55 is het net andersom.
1. SHIFT-F6 hele naam geselecteerd.
2. Nogmaals SHIFT-F6 naam tot laatste punt geselecteerd.
Pas na toevoegen van RenameSelOnlyName=1 in de Wincmd.ini file verandert dit in:
Heb jij toen je TC 6.55 ging gebruiken ook RenameSelOnlyName=1 in de Wincmd.ini file gezet en ben je daarom in de war

Kortom, de regel in de ini-file bepaalt de volgorde van 1 of 2 keer Shift+F6.
Ik bemoei me niet zo met de ini-file, want alles draait best, dus weinig kaas gegeten. Ik heb kennelijk dezelfde default als white, omdat ook bij mij de regel met "RenameSelOnlyName" ontbreekt.
Nu vraag ik me af : Stel dat de regel 'RenameSelOnlyName=1' er al staat, zou je dan een edit 'RenameSelOnlyName=0' kunnen gebruiken als switch voor een inverse volgorde ?
Het blijft trouwens altijd mogelijk na Shift+F6 over te gaan tot de cursor-mode, om alleen gedeeltes te hernoemen.
Ik bemoei me niet zo met de ini-file, want alles draait best, dus weinig kaas gegeten. Ik heb kennelijk dezelfde default als white, omdat ook bij mij de regel met "RenameSelOnlyName" ontbreekt.
Nu vraag ik me af : Stel dat de regel 'RenameSelOnlyName=1' er al staat, zou je dan een edit 'RenameSelOnlyName=0' kunnen gebruiken als switch voor een inverse volgorde ?
Het blijft trouwens altijd mogelijk na Shift+F6 over te gaan tot de cursor-mode, om alleen gedeeltes te hernoemen.
0.618033988
Ja, "RenameSelOnlyName=0" is hetzelfde als de regel weglaten.Sam_Zen wrote:Kortom, de regel in de ini-file bepaalt de volgorde van 1 of 2 keer Shift+F6.
Met 'default' bedoel ik overigens de instellingen van TC nadat iemand TC voor het eerst geinstalleerd heeft (dus geen upgrade).
- Rein de Jong
- Senior Member
Bedankt voor de tip, ga het toepassen dat 2 x SHIFT-F6rolandd wrote:Nog een aanvulling op het verhaal van:
Groeten,
RolandD